48 timer

Debat om Kim Schumachers tv-udsendelser

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
brixfraggle
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08-01-2004 16:42:51
Geografisk sted: Helsing?r

48 timer

Indlæg af brixfraggle »

Hejsa allesammen! Jeg er l?bet ind i et meget praktisk problem, som jeg h?ber I kan v?re behj?lpelige med. I forbindelse med at jeg skal i gang med at skrive bachelorprojekt til mit studie p? Retorik, har jeg valgt at besk?ftige mig med undertekstning af film og de overvejelser den slags indeb?rer. Som materiale har jeg derfor villet skaffe to forskelligt undertekstede versioner af samme film. Da jeg erindrer at Kim har oversat 48 timer fra 1983, som siden er genoversat/tekstet virker denne oplagt. Problemet er s? bare at fremskaffe Kims version. Jeg har hidtil skrevet til Cinemateket, DR og TV2, altsammen uden held. Er der derfor nogen der ligger inde med et eksemplar af dette klenodie h?rer jeg MEGET gerne fra dig...Og jo f?r jo bedre.
P? forh?nd tak,
mvh. Peter Brix
Soren Grebo
Indlæg: 486
Tilmeldt: 01-11-2003 12:45:29
Geografisk sted: Roskilde

kim schumacher tekstede film

Indlæg af Soren Grebo »

Hej Peter.
Jeg kan M?SKE hj?lpe dig. jeg har en version, som er optaget i firserne, men problemet er at optagelsen er cuttet lige efter filmens slutning, s? derfor kan man ikke se hvem der har oversat den...men ?her er de f?rste tekster i filmen, s? kan du m?ske ud fra dem se om det er den version du har....
Hvilket reservat er han mon fra???
Min vogn er overophedet.
Kan jeg f? lidt vand??
Du sku ha stj?let en bedre vogn.
Du har en stor k?ft.
Det var bare en vittighed..
Men ellers, hvis du har andre titler som KS har oversat, s? kan jeg kigge efter dem.
Du kan kontakte mig p? tlf 22922892 eller sgrebo@hotmail.com
mvh s?ren.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: 48 timer

Indlæg af MikkelBreiler »

brixfraggle skrev:Hejsa allesammen! Jeg er l?bet ind i et meget praktisk problem, som jeg h?ber I kan v?re behj?lpelige med. I forbindelse med at jeg skal i gang med at skrive bachelorprojekt til mit studie p? Retorik, har jeg valgt at besk?ftige mig med undertekstning af film og de overvejelser den slags indeb?rer. Som materiale har jeg derfor villet skaffe to forskelligt undertekstede versioner af samme film. Da jeg erindrer at Kim har oversat 48 timer fra 1983, som siden er genoversat/tekstet virker denne oplagt. Problemet er s? bare at fremskaffe Kims version. Jeg har hidtil skrevet til Cinemateket, DR og TV2, altsammen uden held. Er der derfor nogen der ligger inde med et eksemplar af dette klenodie h?rer jeg MEGET gerne fra dig...Og jo f?r jo bedre.
P? forh?nd tak,
mvh. Peter Brix
Du vil nok opleve at ingen af de gamle Kim Schumacher overs?ttelser fra biograffilm har overlevet til moderne udgaver. Af den ?rsag at Kim ville have betaling for overs?ttelsen een gang til hvis den ogs? skulle bruges til udsendelse p? video.
Men generelt er mange af de gamle film oversat igen n?r de kommer p? satellittv/cable/andet, og da er det gerne et af de utallige bureauer som st?r for det, med variende kvalitet.
Du kunne jo se om ikke Niels S?ndergaard kunne hj?lpe med en film i en anden overs?ttelse og s? en overs?ttelse som han eller hans firma har st?et for.

Hvis du skulle v?re s? heldig at finde nogle film p? et loppemarked og filmene er fra 80erne s? kan du nok finde en anden udgave p? DVD'en udgaven fra idag.
Genudgivelser p? DVD beh?ver ikke koster mere end 30-100 kroner per titel, og p? loppemarked kommer du n?ppe af med over 20 kroner for en gammel film.
Nu ved jeg ikke om du skal bruge hele filmens overs?ttelse, hvilket er tr?ls at dappe ned, s? derfor kunne Niels S?ndergaard muligvis v?re en genvej da han muligivs kan afgive sin overs?ttelse til dit projekt p? et andet media end VHS/DVD s? du kan bruge teksten direkte.

Det er da et fors?g v?rd.

-breiler
Soren Grebo
Indlæg: 486
Tilmeldt: 01-11-2003 12:45:29
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Soren Grebo »

Hej Mikkel.
Det viste sig, at den version jeg havde VAR oversat af Kim schumacher, s? forel?big har Peter f?et l?st sit problem.
mvh S?ren Grebo
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

boombui skrev:Hej Mikkel.
Det viste sig, at den version jeg havde VAR oversat af Kim schumacher, s? forel?big har Peter f?et l?st sit problem.
mvh S?ren Grebo
Hmm faktisk kunne vi lave en speciel videoaften hvor vi er nogle stykker som ser en gammel 80er film i KS overs?ttelse. Du har en og jeg mener at Jacob ligger inde med Fr?kkere End Politiet Tillader. Jeg tror jeg har den originale engelske udgave p? VHS - det er blot ikke til nogen hj?lp i denne forbindelse....

Jeg kunne unders?ge med min s?ster hvilke film hun har optaget over fra lejefilm, men da skal vi s? ramme de f? film hvor overs?ttelserne blev genbrugt til leje og k?befilm. Det er meget sv?rt umiddelbart og kr?ver en del b?ndspoling frem og tilbage for at se overs?tterkredits p? filmene. Min s?ster er meget til actionfilm og da kan det v?re en fordel.
Noget andet er s? at min s?ster generelt er mere end uvillig til at lade mig se hendes b?nd, s? jeg skal helt sikkert s?lge min sj?l til dj?vlen for at rode rundt i de tidlige ?rgange af hendes 1000+ video b?nd.

-breiler
Besvar