Overspilning af udsendelser fra bånd til digital

Debat om Kim Schumachers radioudsendelser

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Overspilning af udsendelser fra bånd til digital

Indlæg af tjornov »

Hermed den længe lovede opskrift på, hvordan man overfører sine gamle Kim Schumacher-udsendelser fra bånd til digitalt medie.

Først og fremmest er der lidt udstyr, som skal være på plads - båndoptager og lydkort. Bedst vil sandsynligvis være at anvende den båndoptager, som udsendelserne oprindelig blev optaget på. båndoptageres tonehoved og flere andre detaljer kan være indstillet meget forskelligt og nemt spille en vigtig rolle. Men det er sjældent en mulighed at anvende den oprindelige båndoptager, og så må man nøjes med hvad, man kan få fat på.

Som minimum skal tonehovedet og andre dele, som båndet er i kontakt med, og hvorpå der afsættes ''slam'', renses med isopropylalkohol på en vatpind. Pas på ikke at komme i kontakt med fx trykrullen (gummihjulet som presser på den lille metalpind). Det opløses af propylalkohol! Kontroller løbende efterhånden som overspilningerne skrider frem, om der er behov for en ny rensning. Det er normalt at skulle rense mange gange undervejs.

Lydkortet er også vigtigt. Et lydkort i en bærbar pc er typisk enten direkte dårligt eller kun af mellemgod kvalitet. ''Dårligt'' betyder her, at det selv for et utrænet øre vil være muligt at høre forskel på en overspilning lavet med et godt lydkort og et dårligt lydkort. Selv bruger jeg et ESI Juli@ (http://www.thomann.de/gb/esi_juliat.htm ... dead131603) som kostede kr. 1000,- i 2005. Hvis man har en bærbar pc, og der ikke kan sætte et nyt lydkort i den, så findes der også masser af eksterne lydkort, der tilsluttes via USB (http://www.thomann.de/gb/cat.html?gf=us ... ces&oa=smb).

Når det eksterne udstyr er på plads, er det tid til softwaren. En mulighed kan her være fx Audacity (http://audacity.sourceforge.net/). Download det og installer det.

Så skal der overspilles. Sæt lydkort i eller til pc, forbind båndoptager til lydkort og start Audacity. Sæt et bånd i båndoptageren, tryk på den store, røde ''Record''-knap i Audacity og på ''Play''-knappen på båndoptageren. Det hele er fuldstændig som den gang, man overspillede musik fra båndoptager til båndoptager! Lad det hele køre, til alt på båndsiden er overspillet. Tryk derefter på ''Stop''-knappen i Audacity.

så er det tid til lidt efterbehandling. Inden det overspillede gemmes skal det skæres lidt til og normaliseres. Vi starter med det sidste. Vælg Effekt (det syvende menupunkt) og der efter Normalisér. Hak af der hvor der står ''Normalize stereo channels independently''. Det er normalt fy-fy at bruge den indstilling - såfremt det oprindelig radiosignal havde perfekt stereospredning og -styrke i hver kanal og indspilningen på bånd det samme. Men har man nogensinde hørt om det? så derfor normaliserer (''forstærker'' signalet til 0-niveau) vi uafhængigt.

så skal der klippes lidt. Tryk på Zoomværktøj (forstørrelsesglasset). Zoom først ind på det område i starten af overspilningen, som ligger før udsendelsen starter, ved af klikke på den lilla krimskrams-kurve. Vælg derefter markeringsværktøjet (lige over forstørrelsesglasset) og marker det område, som skal slettes, ved placere markøren der, hvor området starter, tryk museknappen ind og flyt så markøren til venstre eller højre. Et område bliver nu markeret. Tryk på delete-knappen på tastaturet for at slette. På samme måde kan det, som blev optaget for meget efter udsendelsen, slettes. Læg mærke til, at man zoomer ind ved at venstreklikke på et område og zoomer ud ved at højreklikke.

Nu skal udsendelsen lagres. ønsker man at arbejde videre, fx fordi man ønsker at kombinere flere overspilninger (fx begge sider fra et bånd), vælges Fil -> Lagre projekt. så gemmes der på Audacitys eget format, og det er let at arbejde videre med filen senere.

ønskes der derimod gemt på et format, som kan afspilles af en medieafspiller på en pc eller mobiltelefon, så vælges der Fil -> Eksporter. Formatet skal være WAV (Microsoft) signed 16 bit PCM. En almindelig wave-fil med andre ord.

Glem alt om mp3. Det ''bruges ikke længere''. Hvis man ønsker at spare lidt plads, så kan man i stedet gemme på FLAC-format. Hvis ens medie-afspiller altså kan håndtere det format.

Til sidst en vigtig detalje, som man må tage stilling til, inden man begynder selve overspilningen. Dolby! For hvilken Dolby-indstilling blev der anvendt ved den oprindelige indspilning? Det er ikke til at vide, så der må man prøve sig frem.

Det trænede øre kan efter mange overspilninger og mange eksperimenter høre forskel i de fleste tilfælde - de tilfælde, hvor der er tale om et bånd og en indspilning i god kvalitet. Det er jo egentlig ret simpelt. Dolby flytter lidt rundt på hvor lyden lagres frekvensmæssigt. Har man indspillet med Dolby A (NR) eller B, og afspiller uden, så er der tydeligt mere diskant. Dolby C er mere kompliceret og vil lyde lettere forvrænget, hvis man fx afspiller et bånd indspillet med Dolby C med båndoptageren sat til Dolby B.

Min egen indgangsvinkel til Dolby-problematikken er typisk at lave en lille optagelse på et par sekunder af udsendelsen, hvor der ikke er speak eller musik - fx hvis der er en naturlig pause midt i udsendelsen eller hvis man har startet båndoptageren ved Radioavisens afslutning og der gør 2-3 sekunder, før musikken starter eller Kim Schumacher begynder at tale. Det gør jeg så henholdsvis uden Dolby, med Dolby B (kaldes også Dolby NR) og i visse eksotiske tilfælde med Dolby C (praktisk ingen havde båndoptagere med Dolby C i 80'erne, så det er meget sjældent). Sørme om det ikke viser sig, at det endda meget nemt er til at se forskel på lydkurverne i Audacity! Er noget indspillet med Dolby B og afspilles uden, så vil lydkurven være meget tykkere, og det vil også være muligt at høre sus.

Sådan må man eksperimentere sig lidt frem med Dolby. Det tager lidt tid i starten, og kan virke som lidt overkill i de tilfælde, hvor der er tale om dårligt bevarede bånd eller noget, som oprindelig blev indspillet i dårlig kvalitet, men sidder man med nogle bånd med udsendelser i god kvalitet, så er det helt klart besværet værd og noget man hurtigt før lært at håndtere, om end det kan virke temmelig nørdet til at starte med.

Mvh Søren Tjørnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
steen
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26-04-2010 18:15:38

Indlæg af steen »

Super
Mange tak for din udførlige beskrivelse, så må jeg se at komme igang så snart jeg modtager bånd.

Go weekend

Steen.
citat KS: husk at more sig er den bedste h�vn, brug ferien p� noget sjovt som helbredet ikke ta�r alt for meget skade af og ha� det � du ved � wraauu rigtigt fantastisk.
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Indlæg af Vedel »

meget fedt og virkeligt detaljeret stykke
fin forklaring

hvordan optager du noget fra internettet?
er det underforstået at du har 2 computere i gang?
jeg mener
alle de andre
så som polderbits, mixcraft m.m.m. optager www
men kun en gang har jeg kunnet optage www med audacity
så kunne den det pludseligt ikke mere

*****************************
hvad er rigtigt og forkert her?

en ekspidition i fona her i 2014:

jeg spørger om lydkort af høj kvalitet

ekspedienten siger,
at jeg i stedet kan vælge at tilslutte computeren et stereoanlæg.
han foreslår selvfølgeligt først de der surround anlæg folk bruger i dag til tv m.m.

jammen har lydkortet ikke stor betydning før stereoanlægget?

nej, for så virker stereoanlægget som lydkort.

jammen er der ikke en problemstilling a la fortidens cd-spillere hvor nogle var højopløste,
nogle endda højere opløst end virkeligheden,
og nogle var lavere opløst
og ethvert senere led,
f. eks. forstærker,
kunne ikke rette op på en lavere opløsningsgrad fra kilden?

nej
det afgørende er udelukkende
hvad man sender lyden til fra computeren.

nå sådan.
men når man optager på computeren
har lydkortet ikke betydning?

man optager til computeren,
ikke til lydkortet.

nå
men jeg har jo referenceklasse stereoanlæg
så jeg behøver ikke lydkort så

præcis

men jeg husker at den store stationære pc lød bedre end den bærbare

***************
ingen handel
afsted igen

for mig er det hele goddag mand økseskaft
jeg må jo logisk erkende at computeren ikke optager på lydkortet,
men jeg ville så sige
gennem lydkortet
men computeren optager ikke direkte lyd
eller gør den?
og hvordan det hele ellers fungerer
som jeg før 1985 havde så meget check på i alle led,
fra streng, tangent og trommestik til bånd og højtaler

så kom computertech
og økonomisk lige fra starten:
computertvang
i 1985

og aktiv kreativ musik var slut
for det hele er goddag mand økseskaft
den ene ekspedient siger det ene og den anden det andet.
jeg kan jo se, at der er nogen, der kan få det til at virke

korg selv lavede apparater, der, så selv jeg kunne forstå det,
implementerede den nye teknik.
der var mindre skærm og mindre muligheder
end atari 520 st,
ligesom en vaskemaskine har mindre skærm end en computer,
men det virkede,
og det var forståeligt, hvad der foregik i hvert led.

disse computermusikinstrumenter tabte igen til ren comp p.g.a. pris.

og så kører vi
på alle områder:

på vej ud efter en ny dyr avanceret computerstyret opdaterbar miele vaskemaskine
bliver jeg stoppet af en computersoftwaresælger

du har jo allerede en meget bedre skærm end den på vaskemaskinen
og vi kan for blot 1/5 af prisen tilbyde et stykke software
der kan meget mere

og en rolls royce med den seneste og nyeste computertech
er helt hen i vejret
disse programmer leveres bedre og billigere fra computersoftware-side

og da fotografi-tech var ny
for lang tid siden
fotograferede man de gamle kunstværker
og så kan i godt smide det gamle bras væk
nu har i et rigtigt photo

og hvis det var 100 år at ks båndene skulle gemmes
og ikke 20
så havde man kun den mulighed at beholde dem på bånd
hvor de er bedre beskyttet mod tiden

altså hvis projektet var at gemme dem,
ikke at bruge dem nu og i ørene frem.

her er det, du skriver, det eneste rigtige
og virkeligt super
BilledeBilledeBillede
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Vedel skrev:hvordan optager du noget fra internettet?
Se http://www.online-tech-tips.com/compute ... -for-free/. Den viser hvordan du optager med Audacity. Andre eksempler med andre værktøjer gives også

Mvh Søren Tjørnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Indlæg af Vedel »

Superbe,
i audacity skal man altså blot under
Preferences ændre recording settings
og så kan den optage streamed audio.

men nu kan audacity kun downloades på dansk
og "Preferences" samt "recording settings" skal findes i en urskov af mystiske danske ord,
nu har jeg prøvet alle muligheder
og kan ikke finde det.

det er nu blevet sådan
at det kun er opsættelsen man kan vælge sprog på,
selve audacity ender med at være dansk,
det er et stort problem
i dette tilfælde knock out.

før har jeg fået selve audacity ned på engelsk
og det må være en af de første gange, det er lykkes at ændre recording settings (under Preferences) til en tilstand
hvor www audio kunne optages.
helt præcis var det 100 vis af timer Cybernet Broadcasting System, der blev optaget med realplayer brugt som radio, og så kunne man vælge de gode numre ud og fjerne alt det andet, og audacity er hamrende god til hurtigt at finde de gode numre og også til at slette det andet

mærkeligt at det har været umuligt siden

og da ikke mindst mærkeligt den helt nye måde det hele stopper på denne gang
BilledeBilledeBillede
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

http://www.avpreserve.com/dolby-noise-reduction-system/ har en masse gode eksempler på afspilning af musik med hhv. normal, dolby b og dolby c med forskellige kilder optaget med forskellige indstillinger. Meget lærerigt med gode beskrivelser af hvad det er i musikken og lydbillede, man skal lytte efter for at identificere den rette indstilling ;-)

Mvh Søren Tjørnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Jeg vil lige spinde en ende mht. alt Dolby-halløjet.

For nogle år siden overspillede jeg en samling på 107 udsendelser. Alle båndene var Maxell C120 UDII - altså rigtig god kvalitet. Jeg havde fået at vide, at det hele var indspillet med Dolby C.

Min egen indledningsvise holdning til samlingen var, at den var af rigtig god kvalitet. Så god, at jeg gjorde mig den ulejlighed at overspille den tre gange - med hhv. indstillingerne Normal, Dolby B og Dolby C. Dels havde nogle enkelte lyt her og der nemlig indikeret, at ikke alt var af topkvalitet. Endvidere var jeg lidt skeptisk til det med, at alt tilsyneladende skulle være overspillet med Dolby C. Selv fik jeg først en båndoptager med Dolby C i 1994. Dolby C eksisterede godt nok i 1983, men jeg mener ikke, at det i praksis var udbredt.

Jeg har så efterfølgende lyttet alle udsendelserne igennem for at finde ud af, om alt matchede med Dolby C, eller der var nogen undtagelser. Det var der. Resultatet kan ses i dette regneark: http://www.tjornov.dk/ks/Aflytning%20af ... elser.xlsx

Det første man lægger mærke til er, at det først er fra og med december 1984, at det lader til, at der har været indspillet på en båndoptager med brug af Dolby C.

Det næste er, at selv om de fleste udsendelser derefter matcher med Dolby C, så er der en lang række undtagelser. En kilde hertil er nok, at indstilling af Dolby foregik manuelt. Så afspillede man et bånd uden Dolby så skulle man huske at skifte indstilling, når man efterfølgende ønskede fx at indspille med. Det var jo langt fra altid, at man huskede det.

Det sidste er, at der ind imellem er nogle udsendelser, som falder helt igennem kvalitetsmæssigt. Jeg ser to kilder til dette: a) det er ikke indspillet på personens normale båndoptager og b) det er overspilning fra andre personer, eventuelt fra personen selv.
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

tjornov skrev:Jeg vil lige spinde en ende mht. alt Dolby-halløjet.
Det har jeg egentligt ikke tænkt så meget over - jeg har altid blot gået på gefül på øret når jeg optog over - der er ikke Dolby på noget som helst af mit.

Men det nytter jo ikke meget st spørge, for folk kan jo ikke huske hvordan de satte båndoptageren til at optage dengang i deres tidlige ungdomsår. ;D

Jeg vil ikke afvise at man elektronisk kan emulere Dolby B og A dekodning til brug for optagelser som er helt eller delvis bevaret - eller som må afspilles uden dekodning for derefter at dekode de uddrag som lader sig dekode korrekt. Men kan man, er det enten dyrt eller meget ulovlig, idet Dolby fortsat har patent på skidtet.
Det sidste er, at der ind imellem er nogle udsendelser, som falder helt igennem kvalitetsmæssigt. Jeg ser to kilder til dette: a) det er ikke indspillet på personens normale båndoptager og b) det er overspilning fra andre personer, eventuelt fra personen selv.
Jeg mener at det er således at Jakob Nielsens udsendelser ligger til grund for dem som er kopieret over på Claus Kjærgaards bånd. Dvs dermed skulle det gå an at sammenligne med CD-R fra Jakobs samling. Om det gælder alle ved jeg ikke. Men er, de som du har mistanken om, alle iblandt Jakobs optagelser, så er det nok rigtigt nok. Vi kan evenuelt lige køre det omkring Jakob ved lejlighed.

-Mikkel
Senest rettet af MikkelBreiler 07-03-2015 14:40:42, rettet i alt 2 gange.
Ulrich
Indlæg: 45
Tilmeldt: 23-06-2005 09:52:36
Geografisk sted: Thisted

Indlæg af Ulrich »

Er der nogen der har kendskab til, hvor man kan leje en god spolebåndoptager? Har prøvet at finde en brugt på DBA, men enten er det et lig, eller de koster flere tusinde. Har ca. 10 bånd (I Mono) jeg gerne vil have overført til computeren, i bedst mulige kvalitet.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

MikkelBreiler skrev:
tjornov skrev:Jeg vil lige spinde en ende mht. alt Dolby-halløjet.
Det har jeg egentligt ikke tænkt så meget over - jeg har altid blot gået på gefül på øret når jeg optog over - der er ikke Dolby på noget som helst af mit.

Men det nytter jo ikke meget st spørge, for folk kan jo ikke huske hvordan de satte båndoptageren til at optage dengang i deres tidlige ungdomsår. ;D

Jeg vil ikke afvise at man elektronisk kan emulere Dolby B og A dekodning til brug for optagelser som er helt eller delvis bevaret - eller som må afspilles uden dekodning for derefter at dekode de uddrag som lader sig dekode korrekt. Men kan man, er det enten dyrt eller meget ulovlig, idet Dolby fortsat har patent på skidtet.
Det sidste er, at der ind imellem er nogle udsendelser, som falder helt igennem kvalitetsmæssigt. Jeg ser to kilder til dette: a) det er ikke indspillet på personens normale båndoptager og b) det er overspilning fra andre personer, eventuelt fra personen selv.
Jeg mener at det er således at Jakob Nielsens udsendelser ligger til grund for dem som er kopieret over på Claus Kjærgaards bånd. Dvs dermed skulle det gå an at sammenligne med CD-R fra Jakobs samling. Om det gælder alle ved jeg ikke. Men er, de som du har mistanken om, alle iblandt Jakobs optagelser, så er det nok rigtigt nok. Vi kan evenuelt lige køre det omkring Jakob ved lejlighed.

-Mikkel
Besvar