interview på lørdag på p4 om ks.dk

Debat om Kim Schumachers radioudsendelser

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Soren Grebo
Indlæg: 486
Tilmeldt: 01-11-2003 12:45:29
Geografisk sted: Roskilde

interview på lørdag på p4 om ks.dk

Indlæg af Soren Grebo »

Hej alle.
på lørdag den 7/8 kommer der en 2 timers udsendelse mellem kl. 10 og 12 på P4 med Dennis Johansson, hvor undertegnet bliver ringet op kl. 11.43 og hvor vi skal snakke lidt om kimschumacher.dk, altså hvad laver vi herinde og hvorfor har vi oprettet siden.
god fornøjelse.
mvh Søren Grebo.
Senest rettet af Soren Grebo 05-08-2010 19:18:45, rettet i alt 1 gang.
"Om ti �r er dette her de gode gamle dage som du vil savne. Nyd tiden" Citat : Kim Schumacher.
steen
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26-04-2010 18:15:38

Indlæg af steen »

:D. Det skal der helt sikkert lyttes til. Spændende
citat KS: husk at more sig er den bedste h�vn, brug ferien p� noget sjovt som helbredet ikke ta�r alt for meget skade af og ha� det � du ved � wraauu rigtigt fantastisk.
soren
Indlæg: 76
Tilmeldt: 14-01-2007 12:23:21
Kontakt:

Indlæg af soren »

Grineren. Lusker man ind på P4 for at se nærmere, er lige nøjagtig det slot blankt!?!!!? (pt. ihvertfal)

http://www.dr.dk/P4/Sendeplanen/Forside.htm
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

soren skrev:Grineren. Lusker man ind på P4 for at se nærmere, er lige nøjagtig det slot blankt!?!!!? (pt. ihvertfal)

http://www.dr.dk/P4/Sendeplanen/Forside.htm
Det er det stadigt. Til trods for at det både har været godt og er overstået.

Fint interview. Jeg håber vi får nogle henvendelser fra folk med bånd hist og pist i Danmark.

-Mikkel
Soren Grebo
Indlæg: 486
Tilmeldt: 01-11-2003 12:45:29
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Soren Grebo »

Hej Alle.
efter ovennævnte interview snakkede jeg med Dennis og spurgte om der var mere vi kunne hjælpe med og det var der. Han har brug for nogle små pudsige sandheder/historier om Kim Schumacher. ala Vidste du at bla bla...
altså ting som ikke er almindelig kendt. Så gå i tænkebox og sæt historien ind i denne tråd , så kopier jeg dem alle og sender til ham. han skal bruge historier til udsendelsen på lørdag den 14 og 21 juli.
Har du en sjov historie om generelt 80èr musik og bands, så må du også gerne komme med dem. så er det måske DIN historie der vil blive brugt i radioen.
på forhånd tak for hjælpen.

Mvh Søren Grebo.
"Om ti �r er dette her de gode gamle dage som du vil savne. Nyd tiden" Citat : Kim Schumacher.
HenningGrebo
Indlæg: 305
Tilmeldt: 09-06-2004 14:40:23
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af HenningGrebo »

Hvad hedder programmet?
Billede
soren
Indlæg: 76
Tilmeldt: 14-01-2007 12:23:21
Kontakt:

Indlæg af soren »

HenningGrebo skrev:Hvad hedder programmet?
80'er formiddagen. Det kører to lørdage mere.

Jeg optog fra en halv time inde og resten, da jeg kunne se, at jeg muligvis skulle ud af døren. Anyone?

Skægge historier, men nøj hvor er meget af det musik ulideligt at høre på den dag idag. Undskyld mig.
soren
Indlæg: 76
Tilmeldt: 14-01-2007 12:23:21
Kontakt:

Indlæg af soren »

Intersante facts om KS. Jeg vil nævne følgende.

Hvor havde han musikken fra? Hans begejstring for New York og kulturen der levede i byens mere outrære steder. At han skaffede undergrundsmix på kassettebånd og spillede dem i dansk statsradio. Ret vildt, når man tænker over det.

Det dobbelte og tvetydige i, at han havde interlektuel indsigt i film og musik men samtidig var begejstret for det umiddelbare, poppede og pompøse. Faktisk noget af en sjælden egenskab.

Måden han tilrettelagde sine udsendelser på. At han forberedte sig med fuldt manuskribt på hvad der skulle speakes. Som var den store associations-leg og kunstnernavn og titel. Og gerne med henvisninger under bæltestedet. Og i den forbindelse er det meget skægt, at han i starten lavede udsendelser til bånd. Hvis det altså er sandt, at det var fordi cheferne gerne ville have snor i ham.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

soren skrev:Intersante facts om KS. Jeg vil nævne følgende.

Hvor havde han musikken fra? Hans begejstring for New York og kulturen der levede i byens mere outrære steder. At han skaffede undergrundsmix på kassettebånd og spillede dem i dansk statsradio. Ret vildt, når man tænker over det.
Ifølge Kim selv blev spolebånd tilsendt af venner i USA. Det skulle være fra disse at han har taget diverse reklamer og stumper og sendt i DR.
Det dobbelte og tvetydige i, at han havde interlektuel indsigt i film og musik men samtidig var begejstret for det umiddelbare, poppede og pompøse. Faktisk noget af en sjælden egenskab.
Han forsøgte heller ikke at blande de to ting for åben mikrofon, det der med at pege fingre af alt det som statsradiofonien ikke brød sig om det var der jo mange andre som gjorde, hans pligt var at oplyse om alt det nye dansemusik og det var det han gjorde til ounkt og prikke, at han så også gerne så en revolution i DR som gjorde det nemmere for ham at lave radio og for folk og lytte til det de ville er så noget hvor man kan forestille sig DR som en ikke alt for høj spand og Kim som en lille loppe. Spanden står på hovedet og han kan ikke løfte spanden.............
Måden han tilrettelagde sine udsendelser på. At han forberedte sig med fuldt manuskribt på hvad der skulle speakes. Som var den store associations-leg og kunstnernavn og titel. Og gerne med henvisninger under bæltestedet. Og i den forbindelse er det meget skægt, at han i starten lavede udsendelser til bånd. Hvis det altså er sandt, at det var fordi cheferne gerne ville have snor i ham.
Det er fordi sådan gjorde man nu engang dengang, men hvis man havde en del rutine kunne man godt afvikle en udsendelse live. men da der ikke var tradition for at musik programmer havde live indhold så er det af flere grunde praktisk at DR benyttede denne praksis.
For det første er der svipserne, meget få når man bånder på forhånd. udsendelsens indhold er altid kendt på forhånd, dvs der er tid til at rette det utilsigtede til, og nusse ved resultatet inden for den tid produktionen har lokalet og teknikken reserveret.
For det andet er der ikke brug for at have teknikere og radioværter siddende i de dyre aften og natte timer, når der blot skal være en til at afvikle de båndede udsendelser.
Når alle de gode ting er sagt så er der også andre ting. Der skal så bruges mængder af bånd, udstyr til det, som skal holdes ved lige, og en radiovært må ikke betjene udstyret, det skal der en tekniker til, det må være frustrerende.
Der skal være stuider i dagstid som kan bruges til at afvikle live udsendelser og studier som bruges til at producere båndede udsendelser. En båndet udsendelser tager altså mere tid end en som ikke er båndet.
Efter nogen tid må Kim have kvalificeret sig til at afvikle live. hans udsendelser er trods alt ikke komplicerede ud fra DRs synpunkt - de tror ahn blot presenterer nogle plader som en tekniker liner op. I virkeligheden bruger Kim så noget mere tid på opgaven, der skal vælges musik, skrives monolog og times og så skal teknikeren overtales til at gøre tingene på hans måde. inklusive flere takes hvor båndet spoles tilbage og pladespilleren sættes på rette hastighed inden de fortsætter. For at få et lille indtryk af de situationer som opstår igennem glasvæggen:
Lad os blot blive enige om at DRs teknikere ikke var vant til at alle sange skulle fade over i hinanden, i rytmisk takt...... at plader havde forskellige hastigheder uanset størrelse og antal sange. At nogle plader havde et meget anderledes lydniveau. Og at spille små sektioner af pladen frem og tilbage rytmisk - det var jo hærværk. :)

-Mikkel
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

S?ren Grebo skrev:Hej Alle.
efter ovennævnte interview snakkede jeg med Dennis og spurgte om der var mere vi kunne hjælpe med og det var der. Han har brug for nogle små pudsige sandheder/historier om Kim Schumacher. ala Vidste du at bla bla...
altså ting som ikke er almindelig kendt. Så gå i tænkebox og sæt historien ind i denne tråd , så kopier jeg dem alle og sender til ham. han skal bruge historier til udsendelsen på lørdag den 14 og 21 juli.
Har du en sjov historie om generelt 80èr musik og bands, så må du også gerne komme med dem. så er det måske DIN historie der vil blive brugt i radioen.
på forhånd tak for hjælpen.

Mvh Søren Grebo.
DRs sider er long gone, så derfor kan disse historier jo bruges igen...
http://web.archive.org/web/199702091741 ... ollega.htm

-Mikkel
HenningGrebo
Indlæg: 305
Tilmeldt: 09-06-2004 14:40:23
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af HenningGrebo »

Lovede brorman at optage det - men glemte alt om det :roll:

Nogen der har den?
Billede
Soren Grebo
Indlæg: 486
Tilmeldt: 01-11-2003 12:45:29
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Soren Grebo »

der var du heldig brormand. vores kære mor klarede det og optog hele udsendelsen på 2 casettebånd og det får jeg digitaliseret snarest.
er der nogen som har nogle korte historier? :-) :-)
ala Vidste du at KS blev gift på dødslejet.
eller vidste du at KS var bøsse, ha ha ja det vidste de fleste nok.

mvh Søren Grebo.
"Om ti �r er dette her de gode gamle dage som du vil savne. Nyd tiden" Citat : Kim Schumacher.
steen
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26-04-2010 18:15:38

Indlæg af steen »

Viste du at:

Kim brugte et Italiensk mærkevarefirma, Momentodue , denne blev også anledningen til et fantastisk samarbejde med Ole Anker, indehaver af "London House" på strøget i KBH år.1986.
kilde. fra tabloid bladet i 86
Læste det i en artikkel jeg havde. :wink:
citat KS: husk at more sig er den bedste h�vn, brug ferien p� noget sjovt som helbredet ikke ta�r alt for meget skade af og ha� det � du ved � wraauu rigtigt fantastisk.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

S?ren Grebo skrev:der var du heldig brormand. vores kære mor klarede det og optog hele udsendelsen på 2 casettebånd og det får jeg digitaliseret snarest.
er der nogen som har nogle korte historier? :-) :-)
ala Vidste du at KS blev gift på dødslejet.
eller vidste du at KS var bøsse, ha ha ja det vidste de fleste nok.

mvh Søren Grebo.
Jeg optog det faktisk, på kassettebånd, derefter rendte jeg ind til Accord og købte 100 styk vinyl til 200 kr, og så hjem igen og sample båndene.
Jeg har faktisk en fil liggende med alt det væsentlige cirka 101 minutter. undtaget radio avis og vejr.

-Mikkel
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Indlæg af Vedel »

alle os, der ventede på et glædeligt genhør med Ironic Remark, ser frem til den 3. udsendelse...
Finn Snor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10-09-2003 10:24:15
Geografisk sted: HC ?rstedsparken

Indlæg af Finn Snor »

Der er ihvertfald kommet mere og mere fri fantasi til, historierne om KS bliver mere mere i retning af at sådan burde det have været...og afgjort fyldt med "jeg tror det var sådan her".
Men uden mystik er det svært at holde interessen kørende.


:mrgreen:
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

soren skrev:Og i den forbindelse er det meget skægt, at han i starten lavede udsendelser til bånd. Hvis det altså er sandt, at det var fordi cheferne gerne ville have snor i ham.
Fra Per Kaae har vi at udsendelserne i starten blev båndet fordi KS var rystende nervøs. Det høres også på hans stemme på nogle af de første bånd. Han havde bestemt ikke speakerstemme.

Om båndoptagelserne så fortsatte efterfølgende fordi 'cheferne' i DR ønskede det, det skal jeg ikke kunne sig. Men det, at udsendelserne var båndet på forhånd muliggjorde en helt anden type udsendelse - blandet andet med brug af materiale optaget fra WBLS, 92KTU og Kiss FM i New York. Og også at han selv kunne lave udsendelserne mens han boede i New York og så sende dem hjem.
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

S?ren Grebo skrev:eller vidste du at KS var bøsse, ha ha ja det vidste de fleste nok.
Korrekt, ja. Men det har altid irriteret mig lidt, at der var så meget fokus på det, i stedet for på musikken. Og hvor vidste de det fra? Han udstrålede det godt nok, men 'alle' vidste det før han kom i tv, og i hans tidlige radiotid var der godt nok ikke mange billeder af ham i medierne. Tænk at word of mouth + stemmeleje kan gøre så meget ..

Mvh Søren Tjørnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

soren skrev:At han skaffede undergrundsmix på kassettebånd og spillede dem i dansk statsradio.
Kassettebånd. Det nok undertegnede der har lagt grunden til denne myte. En velkvalificeret mytedannelse, vel at mærke, når man ved at 'mixtapes' rent faktisk blev solgt på gaden og i butikker i NY den gang.

Men vi ved nu - fordi vi har fået kontakt til manden som optog for KS i NY - at det skete på spolebånd. Kilderne var WBLS, 92KTU og Kiss FM. Som vi selv havde fundet frem til.

En anden lille anekdote er, at de udsendelser i 1983 som hedder noget med '.. i New York' rent faktisk blev optaget komplet i New York og så sendt hjem til DR. Kims stemme er lidt underlig på disse optagelser. Noget presset. Det er fordi hans speak er optaget på en lille transportabel spolebåndoptager mens han sidder ind i et klædeskab.

En person med den rette humor og timing vil sikkert kunne lave en skæg kobling mellem det at 'komme ud af skabet' og så at KS ikke så lang tid efter skiftede fra båndede udsendelser til at sende direkte ;-)

Mvh Søren Tjørnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

S?ren Grebo skrev:Han har brug for nogle små pudsige sandheder/historier om Kim Schumacher. ala Vidste du at bla bla...
altså ting som ikke er almindelig kendt.
Han var frygtet af teknikerne i DR. Hans kvalitetskrav var tårnhøjde og han kunne skælde en tekniker, der gjorde en fejl, huden fuld. Man skal nok også se dette i lyset af, at han havde detaljeret indblik i helt andre 'radioformater' (fx i form af New York-radiostationer som 92KTU, WBLS og Kiss FM), og havde prøvet at bringe noget af dette med ind i DR i årene (1982-84) før udsendelserne blev sendt live (1985-1989) og i bund og grund nok havde svært at eksistere nede på DR-niveau ..

Han har aldrig - i en radioudsendelse - sagt, at han var bøsse. Der var masser af sjofeltheder og indirekte antydninger (fx at Sylvester på coveret ser så lækker ud, at han har lyst til at slikke på det). Den eneste gang hvor han næste siger, at han er bøsse, er i speaken efter Frank Zappa - Bobby Brown (1983-06-27) hvor han siger 'Som bøsse er der ikke meget at grine over, når man nærlytter "Bobby Brown". Det var det nærmeste, det kom.
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

tjornov skrev:.. at KS ikke så lang tid efter skiftede fra båndede udsendelser til at sende direkte ;-)Mvh Søren Tjørnov
Hmm, det var nu rent faktisk i 1983 at de der .. i New York-udsendelser blev sendt.
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Indlæg af Vedel »

I den musik, som kun han spillede (i dr.dk/p3, som han var tæt på at kalde det), var de næste generationers mainstream i 90erne og senere. De kopierede refs, rup og stup.
soren
Indlæg: 76
Tilmeldt: 14-01-2007 12:23:21
Kontakt:

Indlæg af soren »

Jeg fik desværre ikke lyttet med i lørdags. Hvad bragte udsendelsen af KS.
Soren Grebo
Indlæg: 486
Tilmeldt: 01-11-2003 12:45:29
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Soren Grebo »

Hej Soren.

ikke så meget, fordi han ikke havde fået så mange historier fra os, men han fik da nævnt at Kim hentede undergrundsmusik hjem fra N.Y på kasettebånd og så spillede han endnu et par numre fra "stemmen fra firserne. men lyt med på lørdag, for nu har han fået en del historier, som jeg håber at han vil bruge. Samt en opfordring om at spille Mænd i blåt - vi har det med speedmarkermix.

Mikkel, kan du please optage igen, da jeg er på Mallorca fra lørdag.

mvh Søren Grebo.
"Om ti �r er dette her de gode gamle dage som du vil savne. Nyd tiden" Citat : Kim Schumacher.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

S?ren Grebo skrev:Hej Soren.

ikke så meget, fordi han ikke havde fået så mange historier fra os, men han fik da nævnt at Kim hentede undergrundsmusik hjem fra N.Y på kasettebånd og så spillede han endnu et par numre fra "stemmen fra firserne. men lyt med på lørdag, for nu har han fået en del historier, som jeg håber at han vil bruge. Samt en opfordring om at spille Mænd i blåt - vi har det med speedmarkermix.

Mikkel, kan du please optage igen, da jeg er på Mallorca fra lørdag.

mvh Søren Grebo.
OK will do. jeg har de to første udsendelser. Nummer to er dog ikke digitaliseret endnu. Jeg optager på kassettebånd. Hvad ellers :)

Du kan jo tage en bærbar med dig og lytte med streaming :)

-Mikkel, one eyed jacks, jeg har været hos øjenlægen og fået tapet mit øje til.
Soren Grebo
Indlæg: 486
Tilmeldt: 01-11-2003 12:45:29
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Soren Grebo »

Takker Mikkel for at optage, jeg tager bærbar med, men er dog først lige landet når udsendelsen starter, derfor kan jeg ikke høre den live :-)
Ha det godt allesammen i DK, mens jeg nyder 30 grader :-)

mvh Søren Grebo.
"Om ti �r er dette her de gode gamle dage som du vil savne. Nyd tiden" Citat : Kim Schumacher.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

S?ren Grebo skrev:Takker Mikkel for at optage, jeg tager bærbar med, men er dog først lige landet når udsendelsen starter, derfor kan jeg ikke høre den live :-)
Ha det godt allesammen i DK, mens jeg nyder 30 grader :-)

mvh Søren Grebo.
Dennis spiller Break Machine med Street Dance lige nu, det jorde KS også i 1984 d. 26/3. Den holder stadig, men kan du stadig breake? ;)

-Mikkel
Soren Grebo
Indlæg: 486
Tilmeldt: 01-11-2003 12:45:29
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Soren Grebo »

så er jeg kommet på nettet hernede i det spanske. og nej jeg kan ikke breake mere, men lidt electric boogie kan armene da lidt endnu :-)
spillede han mænd i blåt - vi har det speedmarker mix, som jeg opfordrede ham til?

varme hls fra Marjorka :-)
"Om ti �r er dette her de gode gamle dage som du vil savne. Nyd tiden" Citat : Kim Schumacher.
Henrik Skytte
Indlæg: 47
Tilmeldt: 29-01-2009 21:24:48
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Henrik Skytte »

S?ren Grebo skrev:så er jeg kommet på nettet hernede i det spanske. og nej jeg kan ikke breake mere, men lidt electric boogie kan armene da lidt endnu :-)
spillede han mænd i blåt - vi har det speedmarker mix, som jeg opfordrede ham til?

varme hls fra Marjorka :-)
Hej Søren

Ja han spillede det. Han præsenterede det som lidt af en rarity idet de vist havde lidt svært ved at finde det. :-)
............\!/..........
.........(@ @)........
---o0o-(_)-o0o----
...Henrik Skytte...
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

EC skrev:
S?ren Grebo skrev:så er jeg kommet på nettet hernede i det spanske. og nej jeg kan ikke breake mere, men lidt electric boogie kan armene da lidt endnu :-)
spillede han mænd i blåt - vi har det speedmarker mix, som jeg opfordrede ham til?

varme hls fra Marjorka :-)
Hej Søren

Ja han spillede det. Han præsenterede det som lidt af en rarity idet de vist havde lidt svært ved at finde det. :-)
Jeg fik fat i min igennem en anden pladesamler i Frederikssund som ofte handler plader til rimelig penge.

Den er også udgivet på en opsamlingscd i anledning af EM i 2004. Jeg ved Ikke om Lars Hyttel har den eller blot fandt den på nette eller lign.

Endelig kunne det jo være en oplagt ting at lægge på en genudgivelse af Pet Of The Year albummet med Mænd I Blåt.

-Mikkel
Besvar