www og forum oppe igen

Nyheder og information fra www.kimschumacher.dk

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

www og forum oppe igen

Indlæg af tjornov »

Efter omkring 2 måneders fravær på den ene eller anden måde kører www og forum nu igen. En enkelt detalje mangler dog ved forum - æøå på gamle artikler! Lidt flere detaljer senere.

Men først forklaringen. kimschumacher.dk har siden foråret 2000 kørt på en server privat hos Tom Iversen i Aalborg. Det er nogen gange gået lidt op og ned for den server - fx røg hardwaren hele tre gange over en et-årig periode i 2007-2008. Derfor anskaffede vi allerede i starten af 2008 serverplads hos one.com. Men flytningen var ikke helt let - og slet ikke når man også har familie, hus og arbejde ved siden af.

I starten af juli 2009 flyttede Tom, og i den forbindelse tog det nogle uger også at få flyttet internetforbindelsen. Vi benyttede lejligheden til endeligt at flytte hele kimschumacher.dk til den nye server hos one.com. I alt var der vist fire ugers totalt fravær.

I den seneste måneds tid har både forum og www været oppe igen. På forummet har det ikke været muligt at logge ind og derefter læse indlæg, men det er fixet nu. Æøå mangler stadig.

Æøå-problemerne gør også, at hvis du har et brugernavn til www (kun meget få har dette) med danske tegn i, så skriv '?' i stedet for det/de danske tegn. Så virker det!

Tom beskriver selv løsningen på æøå-problemet således: Løsningen på ÆØÅ er (lokalt, i hvert fald) at eksportere hver tabel, konvertere tekst-felterer til UTF8 (fra latin1_swedish) og re-importere tabellen. Det er ret langhåret.

Så bær over med Tom, hvis der igen går lidt tid, inden Tom også få fixet det problem.

Mvh Søren Tjørnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Hvis der er nogen, der opdager fejl, så rapporter dem venligst her.

Jeg har en. Hvis jeg svarer på et indlæg får jeg følgende:

Kode: Vælg alt

Failed sending email :: PHP :: 

DEBUG MODE

Line : 234

File : emailer.php
men mit svar oprettes alligevel. Det gælder kun, hvis jeg svarer på noget, som en anden har skrevet. Hvis jeg laver et svar på mit eget indlæg, så får jeg ikke fejlmeddelelsen.

Mvh Søren Tjørnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Jeg har yderligere en fejl. Det drejer sig om www hvor jeg har prøvet at redigere forsiden. Den ligger redigeret i CMS'et og jeg har prøvet at publisere den. Men forsiden er stadig den samme.

Er der en med adgang til www som vil være venlig at prøve at publisere forsiden så vi kan se, om det er problemer med undertegnedes brugernavn (jeg havde som den eneste ø i det) eller fejlen må ligge et andet sted.

Mvh Søren Tjørnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

tjornov skrev:Jeg har yderligere en fejl. Det drejer sig om www hvor jeg har prøvet at redigere forsiden. Den ligger redigeret i CMS'et og jeg har prøvet at publisere den. Men forsiden er stadig den samme.

Er der en med adgang til www som vil være venlig at prøve at publisere forsiden så vi kan se, om det er problemer med undertegnedes brugernavn (jeg havde som den eneste ø i det) eller fejlen må ligge et andet sted.

Mvh Søren Tjørnov
jeg har lige publiceret forsiden, jeg kan dog ikke se forskellen, og jeg kan ikke huske at der er noget anderledes. Muligvis skulle meddelelsen om Grethe Dam bortfalde nu hvor vi er oppe på et år efter.
men den kan jeg jo selv fjerne, det er mig selv som har sat den på.

-Mikkel
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

OK, så er det ikke min bruger men selve publiceringe, som ikke virker. Jeg har justeret teksten og det er ikke den tekst, som ligger online for øjeblikket.

Søren Tjørnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

tjornov skrev:Hvis der er nogen, der opdager fejl, så rapporter dem venligst her.

Jeg har en. Hvis jeg svarer på et indlæg får jeg følgende:

Kode: Vælg alt

Failed sending email :: PHP :: 

DEBUG MODE

Line : 234

File : emailer.php
men mit svar oprettes alligevel. Det gælder kun, hvis jeg svarer på noget, som en anden har skrevet. Hvis jeg laver et svar på mit eget indlæg, så får jeg ikke fejlmeddelelsen.

Mvh Søren Tjørnov
Jeg tror jeg fik fixet fejlen i går. Fandt en beskrivelse af fejlen på http://www.claessen.com/phpbb_emailer_php.php. Slettede en 3-4 dysfunktioelle e-post-adresser på nogle af de kendte personers profiler (har DU opdateret e-post-adressen på din profil for nylig?) og trawlede en masse profiler igennem for at finde af om der skulle være en som var indstillet til at sende en notifikation hver gang der blev svaret på et af vedkommendes indlæg. Som den eneste jeg fandt have Søren Steentoft en sådan atypisk profil. Det må være en gammel fejl. Jeg slog det fra.

Foreløbig er resultaterne positive.

Det næste bliver at se lidt på genindførslen af æ, ø og å i gamle indlæg. Jeg har forsket lidt i det men der er noget vej endnu. Lidt underligt er det at sidde her som gammel web-udvikler og så være lettere skatmat overfor et så simpelt problem. Tror det er fordi jeg ikke sidder i et Linux-miljø direkte på maskinen og selv (let) kan tage hurtig backup og kopiere filer frem og tilbage. Men der findes masser af beskrivelser af problemet og hvad man bør kunne gøre.

Mvh Søren Tjørnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Indlæg af Vedel »

var der ikke også den mulighed at skrotte hele det gamle forum og så indføre den nyeste version, den som skælner mellem gæster, members. bots, m.m., jeg har forstået det er ganske gratis.

ikke at reparere, men at fornye hele molevitten, sådan som tiden mere og mere indicerer.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Det ændrer ikke noget ved æ, ø og å på gamle indlæg. Men ellers er det da ambitionen at opgradere til nyeste version - når alle datafejlene i den nuværende.
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Jeg kom en lille smule videre mht de manglende æøå i gamle artikler. Jeg fulgte anvisningerne i http://mysql.rjweb.org/doc.php/charcoll for at undersøge, hvorledes de danske tegn er lagret i databasen. Fejlen - at vi ser '?' i stedet for æøå - kan nemlig ligge flere steder. En af mulighederne er, at æøå ligger rigtigt nok i databasen, men ikke kan vises (fordi de bliver læst fra databasen med forkerte forudsætninger eller konverteret til '?' undervejs).

Desværre viste det sig, at alle æøå ligger gemt som 3Fh (tallet 3F i 16-talsystemet). 3Fh er det samme som '?'. Så det, der ligger i databasen, bliver vist korrekt, når vi ser det i forummet. Der findes ikke nogen æøå'er i gamle indlæg - alt er blevet til '?'.

Det betyder også, at vi ikke selv har nogen mulighed for at konvertere alle ?'erne til æøå (fordi det ikke er til at se, hvad er skal være hhv æ, ø og å). Men ... jeg har snakket med Tom Iversen, som mener, at det skulle være muligt for ham at vække serveren, der kørte forum og www indtil sommeren 2009, til live igen, trække data ud (lave et sqldump) og sende det til mig. Jeg vil så kunne konvertere data fra tegnsættet anvendt på Toms server (Latin1_Swedish) til tegnsættet anvendt på one.coms server (UTF8) inden jeg indlæser og overskriver alle de gamle indlæg. Resultatet vil blive, at æøå pludselig dukker op i gamle indlæg og at alt andet er som forventet (intet andet ændret).

Kryds fingre for, at Tom kan finde den gamle server frem ;-)

Mvh Søren Tjørnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

R?dgr?d med sp?rgsm+lstegn p? :)

Indlæg af MikkelBreiler »

tjornov skrev:Det betyder også, at vi ikke selv har nogen mulighed for at konvertere alle ?'erne til æøå (fordi det ikke er til at se, hvad er skal være hhv æ, ø og å). Men ... jeg har snakket med Tom Iversen, som mener, at det skulle være muligt for ham at vække serveren, der kørte forum og www indtil sommeren 2009, til live igen, trække data ud (lave et sqldump) og sende det til mig. Jeg vil så kunne konvertere data fra tegnsættet anvendt på Toms server (Latin1_Swedish) til tegnsættet anvendt på one.coms server (UTF8) inden jeg indlæser og overskriver alle de gamle indlæg. Resultatet vil blive, at æøå pludselig dukker op i gamle indlæg og at alt andet er som forventet (intet andet ændret).

Kryds fingre for, at Tom kan finde den gamle server frem ;-)

Mvh Søren Tjørnov
Tjae serveren er vel to ting. Dels hardware og dels software. Software og basen i den gamle udgave burde kunne bringes til live uden st?rre st?hej hvis den originale pc ikke findes mere. Vi taler jo om software som binder sig til et netv?rk som eneste normale omgang med omverdenen. Der er jo ikke tale om at k?re et spil fra 1990 som kr?ver Gravis Ultrasound lydkort i et ISA slot.

Hvis dele af softwaren mangler kan det blive lidt akavet at finde ?ldre udgaver af st?tteprogrammel som kr?ves, idet meget software kr?ver at versioner l?ner sig op ad hinanden inden for et par st?rre opdateringer eller tre. Men det kan t?nkes at Tom har en backup som indeholder al n?dvendigt programmel.
Men jeg kan ogs? huske at der er ting som tom ikke tager backup af - billeder, s? lad os krydse fingre.

Det vil tage for lang tid at gennemg? samtlige indl?g for at rette p? dem.

-Mikkel ;)
Besvar