Kommentarer til interview med S?ren Tj?rnov om Kim Schumache

Spørgsmål om Kim og de projekter han var involveret i.

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Kommentarer til interview med S?ren Tj?rnov om Kim Schumache

Indlæg af tjornov »

S? g?lder det om at v?re hurtige, drenge. Jeg er blevet interviewet til et blad - Appetize. Resultat ser I nedenfor.

Jeres kommentarer til journalistens artikel er velkomne. Jeg har til og med onsdag til at komme med kommentarer og rettelser.

Jeg har d?rligt l?st artiklen selv (er p? arbejde pt.), og har hidtil kun identificeret en enkelt detalje, som jeg godt kunne t?nke mig at f? pr?ciseret, og det er hvorn?r han var nomineret til en eller anden pris, men ikke vandt. Jeg kan tydeligt huske at Peer Kaae fortalte om det, men ikke hvilken pris.

Mvh S?ren Tj?rnov

- - -

En hyldest til Kim Schumacher
Af Britt N?rbak

Han slap afsted med at sige de mest uhyrlige ting i radioen og p? tv, men Kim Schumacher var meget mere end en speedsnakker. Han revolutionerede mediebilledet og blev et decideret teenageidol. APPETIZE tegner et portr?t af manden, der kl?dte sig som en p?fugl, forn?rmede sine g?ster og skjulte for sin mor, at han havde AIDS.

Hvis du var ung i midtfirserne, er der stor sandsynlighed for, at du hver mandag eftermiddag sad klinet til radioen for at h?re Kim Schumachers rablende ordstr?m p? P3, n?r han introducerede musik p? en m?de, som ingen anden studiev?rt har gjort det f?r eller siden. B?de hans musikvalg og ordvalg udskilte sig s? markant fra det ?vrige radioudbud, at manden ikke kunne undg? at revolutionere mediebilledet og blive et ikon for sin tid. Seks ?r efter hans alt for tidlige d?d findes der stadig mange Kim Schumacher-internetsider og fanklubber, for han form?ede at s?tte s? dybt et aftryk hos mange af sine lyttere og seere, at de den dag i dag stadig kan give en knivskarp karakteristik af speedsnakkeren. En af eksperterne er 37-?rige S?ren Tj?rnov, der til daglig arbejder som projektleder i en IT-virksomhed i Norge. S?ren Tj?rnov st?r bag den meget omfattende internetside www.kimschumacher.dk, og han er slet ikke i tvivl om, hvorfor han blev fascineret af Kim Schumacher.
- Det skyldtes prim?rt opbygningen af programmerne og den musik, han spillede, som slet ikke blev spillet andre steder i landet. Det var f?r lokalradioernes tid, og det, Kim Schumacher gjorde dengang, var helt unikt. Vi lyttere kunne ikke f? fat i musikken p? anden m?de end ved at h?re hans programmer og optage sangene p? b?nd. Fra 1982 til 1984 spillede Kim musik, han selv havde taget med hjem fra USA eller fundet i importbutikker i K?benhavn. I 1984 spillede han meget musik, der var optaget fra radiostationer i New York, fx 92 KTU eller Kiss FM. Fra 1985 til 1989 var alle Kims udsendelser direkte, og n?sten al musikken blev leveret af Streetdance Records. I mange tilf?lde fik han de pr?veeksemplarer, som Streetdance havde f?et tilsendt fra USA, og han var vist den eneste kunde i Streetdance, der nogensinde fik positiv s?rbehandling. I ?vrigt var Kim Schumacher meget betaget af USA, hvor han fandt meget af sin musik. Han levede derovre i flere m?neder ad gangen, for han kunne godt lide, at alt gik hurtigere derovre, fort?ller S?ren Tj?rnov.

Progressiv allerede som ung
Allerede som teenager var Kim Schumacher interesseret i medier. Han var is?r meget filminteresseret og lavede amat?rspillefilm i slutningen af 60?erne. S?ren Tj?rnov har set et par af Kim Schumachers film under et m?de med Kim Schumachers mor, Grethe Dam.
- Kim Schumacher var meget progressiv for sin tid. Han lavede blandt andet splatteragtige film, hvor en af dem handlede om b?rn, der eksperimenterede med at amputere! Han ?filmatiserede? ogs? en del danske noveller, og jeg har ogs? set en af hans film, der handlede om hans mor. Desuden har jeg set hans kortfilm "Psychedelic Adventure", som er en ret syret film, hvor han danser, som om han er p? stoffer - if?rt lindekl?de. Filmen blev vist p? en udstilling i Forum i 1967, og den var teknisk set ret dygtigt lavet. Der er ingen tvivl om, at musik og film bet?d meget for ham, siger S?ren Tj?rnov.
Kim Schumacher l?ste filmvidenskab p? universitetet, men hans musikinteresse blev ikke mindre af den grund. Han begyndte at skrive musikanmeldelser, og da han i 1982 fik lov at sl? sine folder som radiov?rt p? P3, blev en anderledes stjerne f?dt. Kim Schumacher introducerede Danmark for remixes, house, rap og amerikansk undergrundsdansemusik, og hans viden om musik tilsat et enormt ordforr?d, der var inspireret af amerikansk slang, resulterede i nyskabende radioudsendelser, der faldt i god jord hos teenagerne.
- Han var markant anderledes end alle de andre studiev?rter. Han var hurtig, direkte og halvfr?k, og det virkede banebrydende. DR tr?ngte til noget nyt, og Kim Schumacher l?ftede ?det kulturelle jernt?ppe? og spillede musik, som ellers ikke blev spillet i Danmark. P? sin vis blev han en forl?ber for alle lokalradioerne, men til sidst falmede hans status i radioen. Ikke fordi lokalradioerne kunne matche hans speak, men de kom mere p? banen og begyndte at spille noget n?r det samme musik. Kim Schumacher lavede s? i stedet mere tv, men det var lidt som om, at han havde solgt ud. Jeg tvivler i hvert fald p?, at han var rigtig tilfreds med sine tv-udsendelser, vurderer S?ren Tj?rnov.

Den private side af Schumacher
Kim Schumacher var et teenageidol, og if?lge S?ren Tj?rnov kunne han godt lide at v?re et kendt ansigt.
- Det bet?d meget for ham at v?re et kendt ansigt. Is?r accepten bet?d meget, og da han p? et tidspunkt blev nomineret til en pris for ??rets Radio/TV-personlighed?, blev han meget skuffet over ikke at vinde.
Kim Schumacher bet?d meget for mediebilledet og teenagerne i 80?erne, men selv om han var erkl?ret homoseksuel, fik han ikke nogen s?rlig betydning for de homoseksuelle, fordi tiden ikke var til det. Faktisk talte han aldrig om sin seksualitet i hverken radio eller p? tv, men han deltog dog i AIDS-oplysningskampagnen.
- Der var ingen indikationer p?, at Kim var homoseksuel, n?r man lyttede til ham i radioen. Kun ?n gang, hvor han i en temaudsendelse talte om kendtes homo-opr?r i USA, kunne man udlede af hans speak, at han selv var homoseksuel. Til geng?ld udtrykte han sin seksualitet gennem sin p?kl?dning. Han kl?dte sig som en p?fugl og var meget flamboyant. Han bar ekstremt b?sset?j og kraftigt make-up, men han gjorde ikke noget for b?ssemilj?et som s?dan, fordi han ikke talte om sin seksualitet. Dengang var det stadig lidt ut?nkeligt at tale om homoseksualitet. Da jeg gik p? gymnasiet, og folk fandt ud af, at jeg lyttede til Kim Schumacher, udbr?d de altid: ?Du er godt klar over, at han er homo, ikk!??, smiler S?ren Tj?rnov, der selv har kone og b?rn.
Kim Schumacher boede sammen med to m?nd (p? samme tid), hvoraf han giftede sig med den ene p? sit d?dsleje. Han skjulte over for sin mor, at han havde AIDS i udbrud, fordi han ville beskytte hende, og hun vidste ikke, at han var indlagt til sidst.
- Han begyndte at miste h?ret, hvilket man ogs? kan se i en af hans sidste tv-udsendelser, men han holdt masken lige til det sidste. Han var ikke indlagt s? l?nge p? Frederiksberg Hospital, og da han d?de den 12. juni 1990, sluttede en ?ra. Han var stoppet i radioen i 1989, s? hans radiopersonlighed var klinget lidt ud, inden han d?de. Han udtalte p? et tidspunkt, at rammerne hos DR til sidst blev for sn?vre. ?K?dbollehoveder?, kaldte han dem, smiler S?ren Tj?rnov. Han synes, at det st?rste, Kim Schumacher gjorde for denne verden var at l?fte ?det kulturelle jernt?ppe?. Mange af Kim Schumachers fantastiske sprogperler og udtryk har naturligvis ogs? bidt sig fast hos manden bag www.kimschumacher.dk.
- Den bedste kommentar, jeg har h?rt fra Kim Schumacher, var fra introduktionen til f?rste nummer i Pop 84 den 9. april 1984, hvor han sagde: ?Jeg ved, det har v?ret en h?rd dag i skolen med timer i sugem?rkning og metalsl?jd?. Den underligste kommentar m? v?re: ?Undskyld frue, jeg snublede vist i Deres tissekone?. Han sagde det som en del af en outroduktion til et nummer, vistnok en gang i sommeren 1987, afslutter S?ren Tj?rnov.


Kilde: www.kimschumacher.dk
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Indlæg af Vedel »

alt i alt en meget fin artikel,
2 sm?fejl fandt jeg,
ingen v?sentlige:
*
Seks ?r efter hans alt for tidlige d?d
*
Der var ingen indikationer p?, at Kim var homoseksuel, n?r man lyttede til ham i radioen
*

han blev en forl?ber for alle lokalradioerne, men han fik selv til sidst konkurence til stregen af lokalradioerne, der dog hverken kunne matche hans speak eller hans plader. Men de kom mere og mere p? banen med mainstream-efterlignings-versionerne af Kims musik, og Danmark kunne ikke se forskel, s? originalen blev udkonkurreret.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Kommentarer til interview med S?ren Tj?rnov om Kim Schum

Indlæg af MikkelBreiler »

Hmmm ok.

"Seks ?r efter hans alt for tidlige d?d findes der stadig mange Kim Schumacher-internetsider og fanklubber"

B?r v?re

"Seksten ?r efter hans alt for tidlige d?d er der i de sidste 10 ?r siden internettet blev hver mands eje opst?et mange sm? og store Kim Schumacher-internetsider"

Der er g?et seksten ?r og der er ikke mig bekendt nogle fanklubber som eksisterer den dag idag. Holdet bag kimschumacher.dk er mig bekendt den eneste st?rre forsamling af mennesker med tilbagevendene dagsorden. Derimod er der forskel i st?rrelsen p? referencerne til Kim p? nettet, nogle citerer ham for noget, andre har en historie, og andre fort?ller om hans tid i radioen, og s? er der en stor ?n, hvor bagm?ndene g?r helt over gevind og fort?ller hvorn?r hvilke plader blev spillet, hvorn?r Kim tog fejl af sangens titel, hvorn?r teknikeren kom p? glatis og hvorn?r Kim manglede at fort?lle hvilket nummer der spilles eller snublede over ordene. Og hvor bes?gende skriver til holdet bag sitet for at f? afgjort alle mulige v?ddem?l om Kims produktion p? DR. Hos os :)

-Mikkel
HenningGrebo
Indlæg: 305
Tilmeldt: 09-06-2004 14:40:23
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af HenningGrebo »

Jeg faldt over de samme sm?fejl - og Mikkels rettelse er en god og korrekt omformulering....

Men ellers en super artikel 8) er der nogen der scanner den ind ?
Billede
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Jeg f?r et eksemplarer tilsendt og skal nok skanne den ind - hvis I alts? ikke f?r fingere i bladet selv.

Mvh S?ren Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Jeg fik pludselig travlt med at sende kommentarer til hende, da hun havde en deadline. Jeg sendte f?lgende:

F?rste afsnit: Det er nu 16 ?r siden hans d?d, ikke seks.

I omtalen af hans film 'Psychedelic adventure', s? er det l?ndekl?de, ikke lindekl?de, han danser rundt i. En vigtig kommentar at knytte til er, at filmen var st?rkt provokerende p? sin samtid p? grund af Kims n?genhed.

I afsnittet om at han ikke giver nogen indikationer p?, at han er
homoseksuel, skriver du, at hans temaudsendelse handlede om de kendtes homo-opr?r. Det er forkert. Der har ikke v?ret et s?danne opr?r. Temaudsendelsen hed 'M?nd og m?nd imellem i musikken', blev bragt i anledning af Gay Liberation Day i USA i juni 1983. Opr?ret, som han omtaler som en del af udsendelsen, er det s?kaldte Stonewall-opr?r (Stonewall var en b?ssebar, hvor politiet j?vnligt tog hen for at banke b?sser, men en dag bankede de tilbage) i 1969.

En sidste detalje: De noveller, han filmatiserede som splatterfilm var
skrevet af Willy S?rensen. Novellen, som handler om nogle b?rn, der
amputerer benet p? et andet barn, hedder 'Blot en drengestreg'.

En rigtig god artikel. Mange tak. Mvh S?ren Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Torben Pedersen
Indlæg: 642
Tilmeldt: 26-08-2003 13:09:41
Geografisk sted: DK

Indlæg af Torben Pedersen »

Hvad nummer er det? - bare lige s? jeg f?r bestilt det rigtige hos den lokale bladhandler.

Og kommer der fotos - evt af Tj?rnov :wink:

Mvh
Torben
"This is Miami pal!, where you can't even tell the players without a program, down here you're just another amateur"
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Det husstandomdeles. I ?jeblikket udkommer det kun i ?rhus, Aalborg og Odense. Det er i det f?rste nummer, som udkommer i K?benhavn.

N?r det er udkommet finders der nok ogs? ogs? en side for K?benhavn der beskriver, hvordan du kan f? fat i det: http://www.appetize.dk/page508.aspx

Nej, intet billede af undertegnede. Det var et telefoninterview.

Mvh Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Indlæg af Vedel »

Det er noget af det helt rigtige man er inde p? her,
husstandsomdeling af Schumacher-ting. :D
BilledeBilledeBillede
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

tjornov skrev:Nej, intet billede af undertegnede. Det var et telefoninterview.
N? jeg l?ste "?K?dbollehoveder?, kaldte han dem, smiler S?ren Tj?rnov." som at du blev interviewet live. Men ok, sende en reporter til Norge for at interviewe en fyr som heller ikke kan slippe sin teenage musik og investere i alle Vikingarnas albums, det havde vel ogs? v?ret i overkanten. ;)

-Mikkel
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Den 29. september skulle bladet udkomme, har jeg googlet mig til.

Mvh S?ren Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

tjornov skrev:Den 29. september skulle bladet udkomme, har jeg googlet mig til.
http://www.appetize.dk er ikke opdateret. Er der nogen, der har modtaget bladet?
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Det er udkommet ...

Indlæg af tjornov »

.. http://www.appetize.dk/page730.aspx

Er der nogen i K?benhavn, der har f?et fingrene i et eksemplar?
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Det lykkedes mig endelig at fremskaffe et eksemplar af bladet. Jeg har lavet en hurtigt indskanning, der kan hentes fra www.tjornov.dk/temp

Mvh S?ren Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

tjornov skrev:Det lykkedes mig endelig at fremskaffe et eksemplar af bladet. Jeg har lavet en hurtigt indskanning, der kan hentes fra www.tjornov.dk/temp

Mvh S?ren Tj?rnov
Jeg har f?et bladet tilsendt af min gudmor i Rungsted, s? der omdeles den ?benbart. Det er et livstilsmagasin, s? ?benbart har folk her i Ballerup ikke brug for livsstil ;)

Jeg fik forresten lavet skans i julen, men glemte at g?re opm?rksom p? det, da jeg d?jede med dobbeltsidet halsbet?ndelse netop da..

-Mikkel
Brugeravatar
Schow
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12-06-2003 11:15:33
Geografisk sted: København

Indlæg af Schow »

Fedt, at siden og du, S?ren, er blevet stjerner :-)

Men, er der ikke i hans kommentarer til masser af musik subtile hentydninger til, at han var b?sse? Jeg husker da mange gange - omend jeg ikke lige kan lire dem af - de m? kunne findes i basen.
Mvh.
Frank Schow
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Der er masser af indirekte bem?rkninger og andre sjofeltheder. MASSER! Men praktisk taget ingen '.. jeg er b?sse' bem?rkninger.

Mvh S?ren Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Besvar