CAPTCHA

Nyheder og information fra www.kimschumacher.dk

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

CAPTCHA

Indlæg af tjornov »

Jeg ved ikke, om der er nogen, der har lagt mærke til, at der det sidste 1½ døgn ikke er kommet nye brugere til, og at den sidst registrerede bruger bliver ved med at være 'tjornov_test'. Jeg har i hvert fald. Det hænger nok sammen med, at jeg modtager en e-mail (10-12 i døgnet) med link til aktivering hver gang en ny (robotoprettet) bruger registrerer sig.

Jeg fandt ud af, at der var en konfigurationsindstilling som hed 'Enable visual confirmation'. Det er det, som hedder CAPTCHA eller lignende andre steder. Brugerne skal indtaste et nummer eller et ord, som står på en billedfil - ofte svært læselig, så det ikke er muligt for robotter at læse indholdet.

Phpbbs standard CAPTCHA er svært simpel og hører vel egentlig til i den klasse, som det er muligt at lave robotter der kan læse alligevel. Men indtil videre ser det ud til at virke ok. Hvis det bliver et problem igen, så har jeg set, at der findes add-on-moduler til phpbb med meget mere avanceret CAPTCHA.

Næste gang jeg sender en mail til Tom vedr. diverse småfejl, så vil jeg bede ham om at slette alle de robotoprettede brugere. Er det korrekt, at det er følgende (robotoprettede) brugere, der kan slettes:

- de er inaktive
- de har ikke lavet nogen indlæg eller svar på indlæg

Jeg modtager som sagt en e-mail hver gang en bruger registrerer sig. Så 'rigtige' brugere bør ikke blive ramt af ovenstående, da jeg sørger for at aktivere dem med det samme.

Mvh Søren Tjørnov
Senest rettet af tjornov 08-10-2009 11:19:22, rettet i alt 2 gange.
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Soren Grebo
Indlæg: 486
Tilmeldt: 01-11-2003 12:45:29
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Soren Grebo »

det synes jeg er en rigtig god ide, iriterende med alle de falske medlemmer. :-)
"Om ti �r er dette her de gode gamle dage som du vil savne. Nyd tiden" Citat : Kim Schumacher.
soren
Indlæg: 76
Tilmeldt: 14-01-2007 12:23:21
Kontakt:

Indlæg af soren »

Må jeg foreslå at opgradere til PHPBB3. Det var en særdeles uproblematisk og hurtig operation i forbindelse med mit eget forum. Også der, er der meget mere styr på det end ved PHPBB2.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

soren skrev:Må jeg foreslå at opgradere til PHPBB3.
Godt forslag, Søren. Det vil være meget naturligt. Det var faktisk via featurelisten for version 3, at jeg blev ledt på sporet af, at der findes CAPTCHA i version 2. Dog vil jeg gerne have udryddet alle problemer med dette BBS for ikke at løbe ind i problemer med opdateringen. Der mangler vist stadig en tabel eller to (se anden tråd om dette).

Der er begyndt at komme spambot-oprettede brugere igen. Ikke mange - nogen gange 1-2 i døgnet, nogen gange med flere døgns mellemrum.

Mvh Søren Tjørnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: CAPTCHA

Indlæg af MikkelBreiler »

tjornov skrev:...
Næste gang jeg sender en mail til Tom vedr. diverse småfejl, så vil jeg bede ham om at slette alle de robotoprettede brugere. Er det korrekt, at det er følgende (robotoprettede) brugere, der kan slettes:

- de er inaktive
- de har ikke lavet nogen indlæg eller svar på indlæg
..
Mvh Søren Tjørnov
Yup. Jvnfr et tidligere forslag fra mit keyboard.

-Mikkel
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

tjornov skrev:
soren skrev:Må jeg foreslå at opgradere til PHPBB3.
Godt forslag, Søren. Det vil være meget naturligt. Det var faktisk via featurelisten for version 3, at jeg blev ledt på sporet af, at der findes CAPTCHA i version 2. Dog vil jeg gerne have udryddet alle problemer med dette BBS for ikke at løbe ind i problemer med opdateringen. Der mangler vist stadig en tabel eller to (se anden tråd om dette).

Der er begyndt at komme spambot-oprettede brugere igen. Ikke mange - nogen gange 1-2 i døgnet, nogen gange med flere døgns mellemrum.

Mvh Søren Tjørnov
Kan man fjerne linket til selve registreringen og kalde selve linket noget andet?
Så kan vi sætte dansk tekst på forumet et sted og bede folk om at sende en email til en bot som svarer etilbage man eksat link til at oprette sig som bruger. Når linket ikke er standard kan en robot heller ikke gå ud fra det.
Dermed er det kun muligt at oprette sig hvis man har læst teksten og fået en automail retur med linket.
Adressen der skrives til skal ikke offentliggøres andre steder. Og iøvrigt skrives med en del som skal fjernes såsom i eksempelet her:
mibm@FJERNEStdcadsl.dk

Eller det er måske ikke snedigt nok?


-Mikkel
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

soren skrev:Må jeg foreslå at opgradere til PHPBB3. Det var en særdeles uproblematisk og hurtig operation i forbindelse med mit eget forum. Også der, er der meget mere styr på det end ved PHPBB2.
Jeg kan se, at selv med en mere avanceret CAPTCHA i phpbb3 er det muligt for automatiserede spamcrawlers at registrere sig som brugere på www.det-dur.dk. Eller var. For du har vist skruet op for sværhedsgraden på et tidspunkt, da du selv opdagede det, gætter jeg?

Jeg syntes i hvert fald, at det var i overkanten svært at registrere sig i dit forum. Jeg oplevede hvordan det må være at være farveblind. Det var først i 17 eller 18 forsøg, at det lykkedes for mig. Måske der er andre, der har det lige så svært, og som helt opgiver?

Uanset hvad, så har jeg i hvert fald lært en masse om hvilket niveau automatiserede spamcrawlers opererer på. Pænt højt.

Mvh Søren Tjørnov.
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
soren
Indlæg: 76
Tilmeldt: 14-01-2007 12:23:21
Kontakt:

Indlæg af soren »

Jeg vidste godt den er lidt tricky og havde en plan om at finde noget bedre at installere. Det kommer dog bag på mig, hvis den er så vanskelig som du nævner, og har skiftet tilbage til den simple.
Besvar