Pitch, lydkvalitet & hvilke grammofoner?

Debat om Kim Schumachers radioudsendelser

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
Ulrich
Indlæg: 45
Tilmeldt: 23-06-2005 09:52:36
Geografisk sted: Thisted

Pitch, lydkvalitet & hvilke grammofoner?

Indlæg af Ulrich »

Lydkvaliteten fra KS-udsendelserne (Kassetteb?nd) har altid irriteret mig og selv min gode gamle equalizer, kan ikke f? en optagelse fra '86 til at lyde som pladen.

Derfor har jeg eksperimenteret lidt med at klippe Kim's speak ind (P? de rigtige steder) i en optagelse af mine egne plader. Det bliver faktisk ikke s? ringe endda (Har kun lavet 2 - det tager tid!), men ?n ting undrer mig.

Hastigheden p? musikken fra radiooptagelsen, passer sj?ldent med pladens, n?r den alts? afspilles med den korrekte hastighed. 2-4% afvigelse, er ikke us?dvanligt. Afspilleren er den, udsendelserne blev optaget med og den k?rer stadig med den rigtige hastighed, hvad der kan testes med andre b?nd fra dengang.

Men hvorfor hulen spillede de ikke pladerne med den "rigtige" hastighed? Jeg kan kun komme i tanke om ?t tilf?lde, hvor der beat matches i en KS-udsendelse og ser man bort fra det, var der da ingen grund til at ?ndre p? hastigheden af afspilningen.

Ved nogen i ?vrigt hvilke pladespillere man anvendte i DR dengang? Jeg vil g?tte p? EMT, men i den udsendelse hvor teknikeren beat matcher Need Your Passion/Don't Talk About It, er der formentlig ikke tale om en s?dan 70 kg's f?tter?

Med venlig hilsen
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Pitch, lydkvalitet & hvilke grammofoner?

Indlæg af MikkelBreiler »

Jeg har ogs eksperimenteret med at l?gge radiostumper ind oveni en version fra nettet s? lydens kvalitet overall bliver bedre medensder ikke speakes. Det er m?jsommeligt arbejde.
Ulrich skrev:Hastigheden p? musikken fra radiooptagelsen, passer sj?ldent med pladens, n?r den alts? afspilles med den korrekte hastighed. 2-4% afvigelse, er ikke us?dvanligt. Afspilleren er den, udsendelserne blev optaget med og den k?rer stadig med den rigtige hastighed, hvad der kan testes med andre b?nd fra dengang.
Remmen p? din b?ndoptager kan v?re blevet en kende slappere. Det er normalt.
Men hvorfor hulen spillede de ikke pladerne med den "rigtige" hastighed? Jeg kan kun komme i tanke om ?t tilf?lde, hvor der beat matches i en KS-udsendelse og ser man bort fra det, var der da ingen grund til at ?ndre p? hastigheden af afspilningen.
Jo det var der. For at f? sange til glide / passe bedre sammen spillede radioens teknikre ikke alle plader ved rigtig hastighed, det et f?nomen som er normalt i amerikansk radio p? det tidspunkt og som Kim eksperimenterede med i DR. Det har vi (Tj?rnov, mener jeg det er) ihvertfald lagt m?rke til.
Ved nogen i ?vrigt hvilke pladespillere man anvendte i DR dengang? Jeg vil g?tte p? EMT, men i den udsendelse hvor teknikeren beat matcher Need Your Passion/Don't Talk About It, er der formentlig ikke tale om en s?dan 70 kg's f?tter?
Studer har de nok. Eller m?ske Techncis SP-10 (I/II/III) eller SP-15 (I/II) som jo er glimrende broadcast modeller.
Jeg holder p? at de havde EMT 930'ere. Det er studio versionen af den gamle PF-927.

Men pr?v at se her:
http://www.tnt-audio.com/books/emt_e.html

-Mikkel
Finn Snor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10-09-2003 10:24:15
Geografisk sted: HC ?rstedsparken

Re: Pitch, lydkvalitet & hvilke grammofoner?

Indlæg af Finn Snor »

MikkelBreiler skrev: Jo det var der. For at f? sange til glide / passe bedre sammen spillede radioens teknikre ikke alle plader ved rigtig hastighed, det et f?nomen som er normalt i amerikansk radio p? det tidspunkt og som Kim eksperimenterede med i DR. Det har vi (Tj?rnov, mener jeg det er) ihvertfald lagt m?rke til.
De brugte de der megastore Studer der ikke havde noget der mindede om pitch control. Som udgangspunkt er alt der er spillet optaget p? spoleb?nd og muligvis afviklet med lidt ekstra fart p? for at afvikle indenfor den nominerede tid. Lad os sige han har 54 min til en udsendelse, men ender med at lave 56 min s? der kommer lidt krudt i maskinen for at f? det til at passe.

Hvorvidt en tekniker nogensinde har lavet beatmix til udsendelsen, der vil jeg 99% mene det er usayndsnligt og at det er et b?nd nogen har lavet til dem i det de ikke havde pitchcontrol p? deres grammofoner.
Ulrich
Indlæg: 45
Tilmeldt: 23-06-2005 09:52:36
Geografisk sted: Thisted

Indlæg af Ulrich »

Det er i udsendelsen Studie 88 12-09-1988

5. Sweet Connection Need your passion
6. Hot & Cold Don't talk about it

Der laves, hvad der m? betegnes som beat matching mellem de 2 numre.
Ikke den store kunst, men det er det eneste tilf?lde jeg kan mindes, hvor der lyder til at v?re gjort en indsats for at lave en form for B.M.

Jeg ved at DR p? et tidspunkt havde et antal Technics SP-10MKII pladespillere og de har pitch regulering. Men om de blev brugt, kan jeg jo ikke vide.

Omtalte Studer pladespiller, kender jeg ikke. Ved du noget om hvad typenummeret er?
Finn Snor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10-09-2003 10:24:15
Geografisk sted: HC ?rstedsparken

Indlæg af Finn Snor »

Ulrich der er en sk?rende kontrast i det du skriver med beat mix og sp-10 mk2 n?r du er s? sikker i din sag.

Forklar mig lige hvor pitchcontrollen er ?

Billede


De grammofoner man brugte i DR hedder EMT 950 og koster i dag ca 5500 Euro brugt. Tjek lige komfur st?rrelsen.

Billede
Ulrich
Indlæg: 45
Tilmeldt: 23-06-2005 09:52:36
Geografisk sted: Thisted

Indlæg af Ulrich »

Hej Finn

Ja, jeg har ikke selv s?dan en f?tter, s? hvor knapperne sidder, kan jeg desv?rre ikke svare dig p?.

Men du kan jo f? pitch funktionen konfirmeret, ved at l?se dette her:

http://www.vinylengine.com/library/technics/sp10.shtml
"For serious professional use the SP10 mkIIP version (as used by the BBC) provided full, wired remote control of start/stop and speed functions and added a stepped pitch control".

Det er mindre end et ?r siden, der var en til salg p? DBA. Den var monteret i et rullebord og stammede efter s?lgerens udsagn fra DR. Den vejede ca. 75kg med bordet, var modificeret af DR og havde i ?vrigt en defekt str?mforsyning. Den blev iflg. s?lgeren solgt for 6500kr.

I ?vrigt synes jeg du har en noget uvenlig m?de at formulere dig p?. Tror du ikke det kan blive lidt bedre?

Min tilgang til dette forum er, at det er et sted man diskuterer KS og relaterede emner med en god og venskabelig tone. Er du uenig i noget jeg skriver og evt. bedrevidende, er det helt ok, men jeg synes du har en besynderlig og is?r nedladende m?de at udtrykke det p?.

Med venlig hilsen
Senest rettet af Ulrich 03-01-2009 21:52:15, rettet i alt 1 gang.
Finn Snor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10-09-2003 10:24:15
Geografisk sted: HC ?rstedsparken

Indlæg af Finn Snor »

Om hvorvidt jeg er negativ st?r helt for din egen regning, du er frit stillet til at tolke mine svar som du lyster. Du er ogs? velkommen til at s?tte dit eget verdensbillede op som det passer dig og hvis man der brugte SP10 grammofoner der er det ogs? fint, det kunne jo lige s? godt v?re fri fantasi jeg sidder og lirer af :idea:
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

Finn Snor skrev:Ulrich der er en sk?rende kontrast i det du skriver med beat mix og sp-10 mk2 n?r du er s? sikker i din sag.

Forklar mig lige hvor pitchcontrollen er ?

Billede


De grammofoner man brugte i DR hedder EMT 950 og koster i dag ca 5500 Euro brugt. Tjek lige komfur st?rrelsen.

Billede
Technics SP-10Mk II er et drev, hvortil der kan s?ttes et utal af arme, og enkelte special installationer til radiofonibrug har ogs? udvidede funktioner. For eksempel her:
http://www.vinylengine.com/library/technics/sp10.shtml
Den du viser et billede af er SL-1000MkII, hvilket er SP-10MkII pladespiller, SH-10E PSU, SH-10B3 Plint, EPA-100 Tonearm.

Pitch er ikke indbygget i drevet, plinten, armen eller de fabriksf?rdige fjernbetjeninger og str?mforsyninger fra Technics.

Det g?lder ogs? for EMT 950, for eksempel her:
http://www.stefanopasini.it/EMT950_BBC- ... iption.htm
soren
Indlæg: 76
Tilmeldt: 14-01-2007 12:23:21
Kontakt:

Indlæg af soren »

Kan man v?re sikker p?, at musikken k?rer lige hurtigt p? alle presninger af et givent nummer? US, UK, Germany og promoer. For det musik vi taler om fra den periode vi taler om, kan jeg da godt forestille mig, at det ikke er givent.

Nu kender jeg ikke KS udsendelser s? grundigt som mange af jer. Men hvis der har v?ret pitch kontrol, s? er det vel et godt g?t, at KS kan have bedt om variationer efter fornemmelse.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Re: Pitch, lydkvalitet & hvilke grammofoner?

Indlæg af tjornov »

Ulrich skrev:Hastigheden p? musikken fra radiooptagelsen, passer sj?ldent med pladens, n?r den alts? afspilles med den korrekte hastighed. 2-4% afvigelse, er ikke us?dvanligt. Afspilleren er den, udsendelserne blev optaget med og den k?rer stadig med den rigtige hastighed, hvad der kan testes med andre b?nd fra dengang.
Jeg har ikke lagt m?rke til dette selv. Efter at have overspillet gamle b?nd fra mindst 10 forskellige personer har jeg selvf?lgelig lagt m?rke til, at ingen udsendelser er optaget p? den samme hastighed. Men dette kan selvf?lgelig f?res tilbage til problemer med at justere en kassetteb?ndoptager til n?jagtigt 4,76 cm i sekundet OG at f? den til at holde den hastighed i l?ngere tid (?r).

Ulrich, g?lder det alle udsendelser (alle ?r) eller en speciel periode?. Jeg sp?rger, fordi vi tidligere er kommet frem til, at alle udsendelser (p? n?r en) i perioden 1982-1984 var optaget p? spoleb?nd i forvejen og alle udsendelser i perioden 1985-1989 (p? n?r en udsendelse i ny og n?r) blev sendt live.

Finn, interessant og vel en forklaring v?rd hvis du ikke er enig i ovenst?ende mht. perioderne for optaget/live udsendelse ;-)

Jeg kommer i tanke om, at vi for en del ?r siden havde kontakt til en gammel DR-tekniker, som hjalp os med information om anvendte b?nd og hvordan udsendelserne blev klippet/splejset samme (stadig perioden 1982-1984). Jeg vil se, om jeg ikke kan finde noget kontaktinformation til ham og s? sp?rge ham, om han har en forklaring p? disse hastighedsmysterier.
Ulrich skrev:Jeg kan kun komme i tanke om ?t tilf?lde, hvor der beat matches i en KS-udsendelse og ser man bort fra det, var der da ingen grund til at ?ndre p? hastigheden af afspilningen.
Der er faktisk en del flere. I relation til denne diskussion og mulighederne for at ?ndre pitch b?de p? pladespillere og de anvendte spoleb?ndoptagere er hastigheds?ndringen undervejs i Miro Miroe - Nights of Arabia (http://www.kimschumacher.dk/ksinfo.php? ... v=0&bi=163) for at lave korrekt beatovergang til det efterf?lgende nummer ikke mindst relevant.

Mvh S?ren Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Ulrich
Indlæg: 45
Tilmeldt: 23-06-2005 09:52:36
Geografisk sted: Thisted

Indlæg af Ulrich »

soren skrev:Kan man v?re sikker p?, at musikken k?rer lige hurtigt p? alle presninger af et givent nummer? US, UK, Germany og promoer. For det musik vi taler om fra den periode vi taler om, kan jeg da godt forestille mig, at det ikke er givent.

Nu kender jeg ikke KS udsendelser s? grundigt som mange af jer. Men hvis der har v?ret pitch kontrol, s? er det vel et godt g?t, at KS kan have bedt om variationer efter fornemmelse.
Om der optr?der variationer p? plader generelt, skal jeg ikke at g?re mig klog p?, da det sikkert vil udl?se et rap over fingrene af en Snor. ;o) Men jeg har en 12" promo fra Brasilien (PSB-Always On My Mind - EMI 9951096), hvor der er en afvigelse p? 3%. S? det er bestemt ikke ut?nkeligt.

Tjornov:
Jeg har bem?rket det i disse tilf?lde.

1985(West End Girls) - optaget p? spoleb?nd og overspillet herfra til minidisc.

1986(Universal Daddy) - optaget p? kassette og afspillet fra samme maskine til minidisc.

1988(Together Forever) - optaget p? kassette og afspillet fra samme maskine til minidisc.

1988(Need Your Passion) som ovenst?ende, men her er der jo en logisk forklaring. (BM til Don't Talk About It).

Det er ikke noget jeg l?gger m?rke til ved almindelig aflytning, men n?r jeg klipper plade/b?ndoptagelse sammen p? minidisc, kan man straks h?re forskellen. Is?r p? toneh?jden p? musikken, - ikke s? meget p? rytmen. Jeg har pr?vet at afspille et nummer synkront fra minidisc, med henholdsvis en Technics 1200 pladespiller og en Pioneer CDJ-200 CD. West End Girls k?rer en anelse for hurtigt og de andre lidt for langsomt. Men det er da ikke ut?nkeligt, det er en fejl i min efterh?nden aldrende Sony TC-W5 b?ndoptager og den nu desv?rre afd?de spoleb?ndoptager. Den optr?der bare ikke p? de kassetteb?nd, jeg har sammenlignet med. De er optaget fra CD i 1987 og hastigheden passer perfekt i dag. Derfor gik jeg ud fra, at afvigelsen lagde i afspilningen hos DR. :?

Med venlig hilsen

Ulrich
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Re: Pitch, lydkvalitet & hvilke grammofoner?

Indlæg af tjornov »

tjornov skrev:Jeg kommer i tanke om, at vi for en del ?r siden havde kontakt til en gammel DR-tekniker, som hjalp os med information om anvendte b?nd og hvordan udsendelserne blev klippet/splejset samme (stadig perioden 1982-1984). Jeg vil se, om jeg ikke kan finde noget kontaktinformation til ham og s? sp?rge ham, om han har en forklaring p? disse hastighedsmysterier.
Ups, jeg skulle l?ngere tilbage i tiden for at finde den mail. Til 2001. Jeg pr?ver at skrive til ham, men efter s? mange ?r er det jo ikke sikkert, at han stadig arbejder i DR.

- - - - - - -

K?re S?ren

Jo udsendelsersne blev indspillet p? 1/4" b?nd enten i 7 1/2" hastighed eller 15". Ved 7 1/2" kunne en udsendelse v?re p? en spole, og s? var det nemmere at afvikle.

Vi klippede fysisk i b?ndet i en vinkel p? 45 grader, og satte s? b?ndet sammen med et stykke speciel splejsetape. B?ndoptageren var en STUDER A80 og b?ndet var, s? vidt jeg husker, fra ZONAL.

Om det er klippet du kan se p? kurven, kan jeg ikke gennemskue, men det lyder sandsynligt - is?r hvis det har v?ret et meget d?rligt klip. Men fiffet var - og er - at klippe et meget markant sted, i tale p? en stemt lyd, eller p? et trommeslag i musik.

mvh

Stig
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: S?ren Tj?rnov [mailto:soren@tjornov.dk]
Sendt: 26. juni 2001 22:29
Emne: Klipning af gamle Kim Schumacher-udsendelser.

Hej Stig

Vi skrev sammen for noget tid vedr. Kim Schumacher. Jeg har et sp?rgsm?l til dig som tekniker i DR, der har v?ret med til de helt gamle Kim Schumacher-udsendelser.

Jeg har overspillet mine gamle Kim Schumacher-b?nd til cd. Jeg starter med at indspille det hele som een stor wave-fil for derefter at klippe den, op s? det passer med de spillede numre.

Som du m?ske selv kan huske, s? var alle Kim Schumacher-udsendelser i 1982-1984 var optaget p? b?nd i forvejen. Jeg har lagt m?rke til, at det er muligt at se der, hvor udsendelsen er klippet sammen. Faktisk har jeg lagt m?rke til, at der altid er et meget specielt kurve i lydb?lgen mellem to numre. Det er en meget karakteristisk kurve, der altid har den samme l?ngde.

Vi har snakket lidt om det, og der var en, som fik den ide, at det er fordi udsendelser den gang blev klippet sammen - og n?r jeg skriver klippet s? mener jeg at der fysisk blev klippet i b?ndene. Han mente, at den meget karakteristiske lydb?lge, som jeg kunne se, kom af, at de to b?nd var blevet sk?ret over i en vinkel p? 45 grader og derefter splejset sammen. Jeg kan simpelthen se splejsningen i lydb?lgen!

Kan du bekr?fte dette eller p? anden vis forklare mig hvordan klipning
af en udsendelse foregik? Hvilken type b?ndoptagere og hvilken type b?nd
blev der i det hele taget brugt?

mvh + p? forh?nd tak
S?ren Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

soren skrev:Kan man v?re sikker p?, at musikken k?rer lige hurtigt p? alle presninger af et givent nummer? US, UK, Germany og promoer. For det musik vi taler om fra den periode vi taler om, kan jeg da godt forestille mig, at det ikke er givent.

Nu kender jeg ikke KS udsendelser s? grundigt som mange af jer. Men hvis der har v?ret pitch kontrol, s? er det vel et godt g?t, at KS kan have bedt om variationer efter fornemmelse.
Nej det kan man ikke, jeg har for eksempel en en-sidet promo af en sang som k?re lidt langsommere end i normal release udgave.

Snarrere fordi han skulle have det bedste som var at spille en givet dag til at finde sammen mere eller mindre naturligt. Men det er meget troligt at de miksede sange kommer fra et sted udenom DR, og blot blev klippet ind i udsendelsen, sammen med andet som blev afspillet i DR p? deres EMT pladespillere.

-Mikkel
Finn Snor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10-09-2003 10:24:15
Geografisk sted: HC ?rstedsparken

Indlæg af Finn Snor »

Op igennem 80erne lavede jeg en r?kke megamix til DR til brug i Al Jones programmer. I den forbindelse spurgte jeg til om det var muligt at bruge ?t af deres studier til at indspille tingene. Svaret var at de ganske enkelt ikke havde en enkelt grammofon med picth kontrol og at de ikke havde adgang til andet end 2 spors spoleb?nd ( dengang dr?mte jeg om at bruge 8, 12, eller 24 !! spor)

Istedet blev det hjemmebryg og til det brugte jeg min tascam 244 4 spors b?ndoptager.

Billede

For at g?re en meget lang historie kort, s? er jeg enig i at udsendelserne op til 85 er optaget i forvejen p? b?nd og man kan klart fornemme at det er to forskellige typer programmer ud fra indholdet.
Pre 85 er meget New York og post 85 er meget Euro.

Forklaringen ligger sandsynligvis i at han f?r 85 har f?et sin inspiration til programmerne andetsteds. Hvis man kigger p? titel og indhold s? kunne programmerne fra pre 85 v?re tyske Studio 89 udsendelser med Kims speak hen over. Tiden post 85 er pr?get af at det er Peter fra Steetdance der har valgt hvad der blev spillet qua de ting han reseverede til Kim nede i butikken.

Men drop snakken om Kim som DJ, han var v?rt og g?gler hverken mere eller mindre og han har helt sikkert ikke ville afspille en plade i andet tempo for hyggens skyld...en sjov tese, men intet andet end en tese.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

Finn Snor skrev:Op igennem 80erne lavede jeg en r?kke megamix til DR til brug i Al Jones programmer. I den forbindelse spurgte jeg til om det var muligt at bruge ?t af deres studier til at indspille tingene. Svaret var at de ganske enkelt ikke havde en enkelt grammofon med picth kontrol og at de ikke havde adgang til andet end 2 spors spoleb?nd ( dengang dr?mte jeg om at bruge 8, 12, eller 24 !! spor)

Istedet blev det hjemmebryg og til det brugte jeg min tascam 244 4 spors b?ndoptager.

Billede
javascript:emoticon(':shock:') Nice one. Du f?r en privat e-mail om lidt javascript:emoticon(':shock:')
Forklaringen ligger sandsynligvis i at han f?r 85 har f?et sin inspiration til programmerne andetsteds. Hvis man kigger p? titel og indhold s? kunne programmerne fra pre 85 v?re tyske Studio 89 udsendelser med Kims speak hen over. Tiden post 85 er pr?get af at det er Peter fra Steetdance der har valgt hvad der blev spillet qua de ting han reserverede til Kim nede i butikken.
Studio 89 aus Berlin.... Jeg har 2-3-4 DVD fulde af de udsendelser...
Men drop snakken om Kim som DJ, han var v?rt og g?gler hverken mere eller mindre og han har helt sikkert ikke ville afspille en plade i andet tempo for hyggens skyld...en sjov tese, men intet andet end en tese.
Indtil 1985 dvs til og med 1984 s? er der meget af mixene som lyder h?ndlavet, med mere og mere teknisk ydelse bag lyden. Og fra 1985 er der s?ledes gradvis mere teknik end h?ndarbejde.

Jeg kan godt forst? fascinationenfra folk som Disco Patrick i Holland, de tidlige mix var og er og vil altid v?re enten gode eller d?rlige h?ndv?rk medens de nyere ikke har n?r s? meget charme, specielt for os som har h?rt det igennem perioden er der forskelle, medens det for folk som ikke br?d sig meget om mix n?ppe er den store forst?else, her vil det nok handle om de enkelte sange f?nger eller ej.

Indtil 1985 var det ikke muligt for andre mixfolk at lege Latin Rascals med mindre de var parat til at k?be en b?ndoptager og et b?nd og klippe det i stumper og stykker gennem langsomt arbejde. Efter 1985 f?r b?nd og evnen ti lat lave dette arbejde mindre at sige. Gradvist heldigvis. Men det er sikkert muligt at kortl?gge hvorn?r ethvert studie fik s?dan noget teknisk udstyr, og alle kunne lave Rascal-agtige stamme klip i lyden p? singlen.
Men hvorfor bedr?ve sig med at kortl?gge sampler-pesten.

-Mikkel
Finn Snor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10-09-2003 10:24:15
Geografisk sted: HC ?rstedsparken

Indlæg af Finn Snor »

MikkelBreiler skrev: Indtil 1985 var det ikke muligt for andre mixfolk at lege Latin Rascals med mindre de var parat til at k?be en b?ndoptager og et b?nd og klippe det i stumper og stykker gennem langsomt arbejde. Efter 1985 f?r b?nd og evnen ti lat lave dette arbejde mindre at sige. Gradvist heldigvis. Men det er sikkert muligt at kortl?gge hvorn?r ethvert studie fik s?dan noget teknisk udstyr, og alle kunne lave Rascal-agtige stamme klip i lyden p? singlen.
Men hvorfor bedr?ve sig med at kortl?gge sampler-pesten.

-Mikkel
Ikke ment negativt men det er pladder. Der var en h?ndfuld folk i K?benhavn der lavede megamix fra slut 83 og frem.

4 spors b?ndoptageren Fostex 250 og x-15 var v?ldigt udbredt. Jeg havde Tascam 244 og TnT og Cutfather brugte Revox spoleb?ndoptager som de klippede i, det var dog kun Tnt der lavede edit a la Latin Rascals, eller NY edits som vi kaldte dem.

den f?rste sampler vi brugte var denne her Boss roland DE-200 Digital delay, der kunne sample 1 eller 2 sekunder.

Billede

Vi gik og dr?mte om den Linn Drum 2 de havde nede i ?ge jensen til 29.000 kr. Men stort var det da Sebastian solgte sin tr 808 til ?ge Jensen som solgte den til Ramin for 3.000 kr brugt.

Anyway De der digital delays kunne man trigge fra trommemaskinen med et simpelt audio out og derved lave de der 16 eller 32 dele edits som var i mixene.

Thomas Bech fik den f?rste rigtige sampler (Mirage), men mellem alle de folk var der adgang til alt det gear som var n?dvendigt for at lave megamix. Thomas var i?vrigt super produktiv og var den st?rdte leverand?r til Philip Lundsgaards mix program p? the Voice.

Mange af os samlede mixplader allerede p? det tidspunkt. Jeg har haft en meget stor del af de mix Disco patrich har fra perioden 78 - 84. De var ligesom det mest hemmelige en dj kunne have dengang p? trods af at der i DK mindst blev solgt et par hundrede Bits & Pieces III, der er originalen til Stars on 45. Og det er megamixene der binder med til Kim Schumachers programmer, det var det som var interessant resten af musikken var "gamle" nyheder og langt fra upfront hvilket de fleste troede. Den plade jeg ledte efter hver eneste gang jeg kiggede hans plader igennem var "favorit megamixet" Put put. Men han havde ikke pladen og jeg fandt den f?rst i Sverige i starten af 90erne.
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Indlæg af Vedel »

At en Digital Delay i virkeligheden er en lille sampler, det anede jeg, men at den ligefrem kan bruges som en sampler, den var ny!
Senest rettet af Vedel 14-01-2009 15:17:17, rettet i alt 1 gang.
soren
Indlæg: 76
Tilmeldt: 14-01-2007 12:23:21
Kontakt:

Indlæg af soren »

Det er sgu super sp?ndende historier Finn. Nu er Thomas P Hejle tinden blevet dokumenteret til hudl?shed i b?de radio, TV og bogform. Men udover mix og scratch har man ikke interesseret sig ret meget for produktionerne i undergrunden de ?r.

Finn Snor skrev:Op igennem 80erne lavede jeg en r?kke megamix til DR til brug i Al Jones programmer.
Jeg kender til en deltagelse af dig i Det DUR med megamix og interview. Tidligt 1989. Kan du huske, om du har v?ret med i andre udsendelser?
Finn Snor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10-09-2003 10:24:15
Geografisk sted: HC ?rstedsparken

Indlæg af Finn Snor »

soren skrev: Jeg kender til en deltagelse af dig i Det DUR med megamix og interview. Tidligt 1989. Kan du huske, om du har v?ret med i andre udsendelser?
Ahh den fam?se "a Mars a day keeps the doctor away" udsendelse.
I forbindelse med at Dave Dorrel fra M.A.R.R.S skulle spille nyt?rsaften til Coma.
Ja jeg har v?ret med i flere i forbindelse med at Al Jones pr?vede at fort?lle historien om de her unge der brugte al deres tid p? at mixe musik.
Hvor jeg iskoldt fort?ller om det at mixe som om det er lige s? naturligt og n?dvending som at tr?kke vejret. Jeg har intet optaget selv, men Jesper Green aka DJ Zoo har sandsynligvis det meste p? b?nd inkl de andres mix.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Finn Snor skrev:.. Jesper Green
Det triggede lige noget hos mig. En mail jeg har liggende fra Torben Pedersen som ogs? er et meget aktivt medlem af dette forum. Han snakkede for nogle ?r siden med Jesper Green som mente, at det var Jesper Ranum (!) som stod bag 'Johns f?dselsdagsmix' som Kim Schumacher spillede 1986-12-16 (http://www.kimschumacher.dk/ksinfo.php? ... bv=0&bi=46). Jeg pr?vede at skrive at skrive til Jesper Ranum i sin tid (vi snakker m?ske for 7-8 ?r siden) men fik aldrig svar. Er vi p? vildspor eller?

Mvh S?ren Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Finn Snor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10-09-2003 10:24:15
Geografisk sted: HC ?rstedsparken

Indlæg af Finn Snor »

Jeg tror det er vildspor over hele linien.

Jesper green er DJ under navnet Zoo og han var ogs? den ene halvdel af gruppen Musikk - Han har ogs? mixet plader siden 80erne.

Jesper Ranum er musiker/studieejer/speaker (tvdanmark) og har helt sikkert ikke lavet det mix.

Som altid tvivler jeg p? at noget mix er lavet specifikt til Kim. Det var rigtigt mange mix i oml?b p? det tidspunkt af svingende kvalitet. Jesper green er fra ?rhus og han havde ingen ide om hvordan verden s? ud herovre i 1985.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Re: Pitch, lydkvalitet & hvilke grammofoner?

Indlæg af tjornov »

Ulrich skrev:Hastigheden p? musikken fra radiooptagelsen, passer sj?ldent med pladens, n?r den alts? afspilles med den korrekte hastighed. 2-4% afvigelse, er ikke us?dvanligt. Afspilleren er den, udsendelserne blev optaget med og den k?rer stadig med den rigtige hastighed, hvad der kan testes med andre b?nd fra dengang.
Et enkelt afklarende sp?rgsm?l: De 2-4 % afvigelse, er det tilf?ldigt i begge retninger eller konsekvent i den ene retning?

Mvh S?ren Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Her svar fra Stig Tommy Larsen (quoted). For lige at g?re en lang historie kort var der mulighed for at ?ndre hastighed p? Studer-b?ndoptagerne hvilket kan forklare fx hastigheds?ndringer i udsendelser i perioden 1982-1984 som var optaget p? b?nd i forvejen og klippet sammen.
K?re S?ren Tj?rnov. Jo, jeg er stadig i DR trods byggeri og ?konomisk modvind. Jeg svarer nede i texten, men hvilke ?r er optagelserne produceret ??

Mvh Stig T. Larsen
Teamleder, DR Medier, Udsendelse
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: S?ren Tj?rnov [mailto:soren@tjornov.dk]
Sendt: 31. januar 2009 09:48
Til: Stig Tommy Larsen DR Medier, Udsendelse
Emne: Re: Klipning af gamle Kim Schumacher-udsendelser.

Hej Stig

Jeg skriver til dig igen i forh?bning om, at du stadig arbejder hos DR, da
vi igen har et par sp?rgsm?l til dig som tekniker.

1) Vi har lagt m?rke til, at mange musiknumre afspilles 2-4 % hurtigere eller langsommere hvis vi sammenligner det tilsvarende musiknummer afspillet fra en lp eller cd. Vi har selvf?lgelig kontrolleret, at hastighedsafvigelse ikke ligger p? vores pladespillere eller kassetteb?ndoptagere p? en eller anden m?de
Hvis det er de gamle optagelser du mener, s? mener jeg ikke vi pitchede selve optagelsen. Men er det noget der er remixet inden for de seneste ?r, s? har vi nu en lang r?kke muligheder da alt nu ligger digitalt.
2) Vi har ogs? lagt m?rke til enkelte steder, hvor hastigheden p? musiknumre justeres undervejs - typisk for at g?re det muligt at lave en glidende overgang til et efterf?lgende nummer (s? taktslagene k?rer overens).
Det kunne vi g?re p? cd afspillerne, og vi kunne ogs? s?tte en dims p? b?ndmskineen s? vi kunne justere hastigheden, alts? pitche hastigheden.
3) Og s? har vi lagt m?rke til, at der en gang imellem mixes perfekt mellem to numre med glidende overgang (hvor taktslagene k?rer overens).

Ovenst?ende kan vi ikke f? til at passe med vores viden om det udstyr som blev anvendt af DR - EMT 950 pladespillere og Studer spoleb?ndoptagere, hvor der efter vores opfattelse ikke er pitchkontrol. Kan der have v?ret anvendt andet udstyr?
Hmm, nej, det tror jeg ikke, og dog. Der kom ogs? semiprofessionelt udstyr ind i huset som kunne justere hastigheden. Vi havde et DJ-set ganske som mobil diskoteker brugte, og der kunne man lidt mere. Men det var kun f? at teknikerne der brugte den slags udstyr.
Var der nogen teknikere som var mere friske p? at mixe end andre (og som m?ske havde lidt foruds?tninger eller interesse for dette).
Ja, absolut. der var nogle kolleger der var ganske ferme til at trylle med udstyret.
H?ber du kan hj?lpe os igen (efter alle disse ?r).

Mvh S?ren Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
soren
Indlæg: 76
Tilmeldt: 14-01-2007 12:23:21
Kontakt:

Indlæg af soren »

Jeg f?lger dette mysterium med stor interesse. Og jeg er kommet i tanke om endnu en mulig ?rsag.

Er det 100% sikkert, at KS kun spillede vinyl for det musik der blev spillet som enkelte numre. Hvis han tildels havde sine lagkagemix fra kassetteb?nd, kan det vil ogs? t?nkes, at han har havde enkelte numre p? b?nd fra nogle kontakter i eks. NY.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

soren skrev:Er det 100% sikkert, at KS kun spillede vinyl for det musik der blev spillet som enkelte numre. Hvis han tildels havde sine lagkagemix fra kassetteb?nd, kan det vil ogs? t?nkes, at han har havde enkelte numre p? b?nd fra nogle kontakter i eks. NY.
Nej, det var ikke altid, han spillede vinyl. I 83 og 84 var der nogle udsendelser, som helt eller devist bestod af materiale, der var optaget fra fx Kiss FM og 92 KTU i New York.

De mest kendte udsendelser baseret helt og holdent p? materiale, som KS sandsynligvis selv har b?ndet fra radioen mens han var i New York, eller alternativt k?bt 'p? gaden' af en som solgte kopier af noget han havde optaget fra radioen, er 1984-12-17 og 1984-12-31.

Ogs? 1983-12-19 er sandsynligvis 100 % baseret p? b?ndet materiale. 1984-06-13 er det sandsynligt, at de 6 f?rste numre er baseret p? b?ndet materiale.

Er der flere? Jeg har tit t?nkt p? at lave en oversigt over alle udsendelser, som vi tror helt eller delvist er baseret p? noget, som har passeret atlanten p? kassetteb?nd.

Mvh S?ren Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Besvar