Sum qui sum

.. alt andet, der ikke hører under nogle af ovenstående kategorier.

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Sum qui sum

Indlæg af Vedel »

Indenfor den her slags musik er der mange flere uh?derlige mennesker end indenfor klassisk musik.
Hvis Kim Schumacher havde haft sit store focus p? klassisk musik, og hvis det var venner fra de klassiske musik-milj?er, han havde haft (det vrimler ogs? med b?sser der), s? havde han v?ret i live og 100% rask i dag, til gl?de for alle og alt.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Sum qui sum

Indlæg af MikkelBreiler »

GeorgeVedel skrev:Indenfor den her slags musik er der mange flere uh?derlige mennesker end indenfor klassisk musik.
Hvis Kim Schumacher havde haft sit store focus p? klassisk musik, og hvis det var venner fra de klassiske musik-milj?er, han havde haft (det vrimler ogs? med b?sser der), s? havde han v?ret i live og 100% rask i dag, til gl?de for alle og alt.
OK
1983, jeg er 13 ?r og s?tter mig til radioen for at lytte til et program om klassisk musik. Efter at have lyttet nogle gange til programmet overvejer jeg at optage det p? b?nd og gemme alle udsendelserne til evig tid. 10 ?r efter laver jeg en database over udsendelserne. 10 ?r efter det er der et site p? nettet om radiov?rten og udsendelserne.

Der er ikke speaks i klassiske musikudsendelser, s? d?r ville Kim have v?ret en rigtig ener!

N?r Kim skulle pr?sentere dansemusik blev det ofte gjort udfra kunstnerens appel til folk og det faktum at de selv var involveret i kabelsen af den musik vi h?rer. Jeg tvivler p? at der ville v?re kommet et Shep Pettibone remix af Bizets Carmen eller et Latin Rascals dub af Beethoven's Femte.

:roll:

-Mikkel
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Indlæg af Vedel »

alt hvad der findes af talent indenfor klassisk
skynder sig at komme ind p? konservatoriet
og helt uden undtagelser kommer de ud i den anden ende som robotter.
al kreativitet og evne til at (ny)t?nke er v?k og kommer ikke tilbage for dem.
al klassisk musik, som bliver spillet i udsendelser i radioen, bliver spillet af den slags maskiner.
den fangede Kim, og det er derfor h?jst usansynligt at han ville have haft v?ret dj, hvis han var g?et ind i de akustiske instrumenters omr?de.

jeg mener ogs? at den nyere musik p? de nyere instrumenter involverer folk mere, som du siger. den klassiske musik er sv?r at tage alvorligt fordi kreativitet er helt ude af spillet.

men hvis man er ude p? at blive smittet med d?delige sygdomme, at blive invalideret af vold og overfald, eller at komme til skade til eller fra arrangementet, s? er det altid den nyere elektriske musik man skal v?lge. den klassiske musik kan ikke noget med det heller.

n?r du st?r foran en klassisk koncert st?r du sammen med folk hvor samtlige kommer der for musikkens skyld. ved et tilsvarende arrangement med ny elektrisk musik er der en masse andre intentioner p? banen ogs?. nogle af disse s?tter gladeligt andres liv p? spil.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

GeorgeVedel skrev:..men hvis man er ude p? at blive smittet med d?delige sygdomme, at blive invalideret af vold og overfald, eller at komme til skade til eller fra arrangementet, s? er det altid den nyere elektriske musik man skal v?lge. den klassiske musik kan ikke noget med det heller.
Problemet er at ved rytmisk musik fremf?relse er det accepteret og normalt at publikum er en del af oplevelsen. Ihvertfald lige siden Beatles' sidste koncerter. (ok deter ogs? extremt idet Beatles kunne have spillet pivfalsk og forkert uden at nogen havde lagt m?rke til det.)
Ved klassisk musik er det ikke meningen at nuet skal p?virke v?rket og at koncerter skal adskille sig fragang ti lgang undtagen n?r orkesteret eller solister og dirigent skiftes ud, da er det for at f? en anden fortolkning af et v?rk. Stadigt er klassisk musik musik hvor fremf?relsen oftest k?des sammen med forst?ese for v?rket og hvordan det skal lyde som t?nkt. Hvorimog rytmisk musik neto pgerne m? v?re afvigende fra opf?rse til opf?rselse.

Man h?rer jo tit om fans af rytmisk musik som samler optagelser fra en hel turne og dv?ler ved specielle udgaver. Jeg har aldrig h?rt om ?nogen som har samlet alle fremf?relser af samme klassiske v?rk fra samme orkesters turne. Men der skal da nok v?re nogle fanatiske fans som g?r op i den slags ogs? ;)
n?r du st?r foran en klassisk koncert st?r du sammen med folk hvor samtlige kommer der for musikkens skyld. ved et tilsvarende arrangement med ny elektrisk musik er der en masse andre intentioner p? banen ogs?. nogle af disse s?tter gladeligt andres liv p? spil.
Drifterne er nok ens, jeg tror ikke man skal holde en bestemt type musiks fans oppe som specielle i en eller anden retning. Det tror jeg alle er, men der ingen som dukker op til et arrangement med klassisk musik som ikke kommer for at f? valuta for pengene, forskellen er blot at p? diskoteket kan du ikke h?re at mobilen ringer hos 20 mennesker. Ved en klassisk koncert er det omtrent det samme som at indbyde til lynchning.

Og i en biograf tiger alle ogs? stille medens filmen k?rer undtagen hvis de keder sig eller der skal grines. Afbrydelser tolereres omtrent lige s? velvilligt som ved klassisk koncert.
Det er jo ogs? surt at skulle starte symfonien om igen for 3. gang fordi optagelsen ikke m? have host, og andre mislyde med.
Det er s? lidt nemmere at give utilfredse biografg?ngere en fribillet til n?ste forestilling, der er der jo ikke et symfoniorkester og en dirigent som er ved at blive tr?tte i armene.


Jeg k?bte i Torsdags Bliglad - K?rlighed Til Folket p? vinyl til 159.95 hos GUF. Dertil ogs? Bikstok R?gsystem p? CD, til 99.95 fordi vinylen er udsolgt. Det er ogs? l?nge siden den kom frem. Jeg burde have v?ret hurtigere og k?bt vinylen i tide.

-Mikkel
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Indlæg af Vedel »

MikkelBreiler skrev:(Beatles kunne have spillet pivfalsk og forkert uden at nogen havde lagt m?rke til det.)
Beatles viser virkeligt mere end nogen, at det er samtiden, og det at man appellerer til samtiden, der g?r musikere store.
Netop Beatles er/var nemlig meget store, og komplet overset, b?de af dem fra f?r, og af dem fra efter.
MikkelBreiler skrev:Jeg har aldrig h?rt om nogen, som har samlet alle fremf?relser af samme klassiske v?rk fra samme orkesters turne.
nej, man g?r efter forskellige, for at se hvem der er bedst, og for at f? den bedste version.
I ?vrigt ville jeg gerne vide, hvad Beethoven, Mozart, Shubert og Liszt og dem selv kaldte det musik, som de spillede (og som p? den tid vitterligt var fantastisk, ligesom Beatles var fantastiske i 1960erne og Kim Schumacher i 1980erne).
De har under ingen omst?ndigheder kaldt det KLASSISK MUSIK.
Men hvad har de s? kaldt det?
BilledeBilledeBillede
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Indlæg af Vedel »

(n?r mange i dag ikke v?rds?tter f.eks. Shubert
er det oftest fordi man ikke er klar over
at det er musik, der under ingen omst?ndigheder kan g? gennem h?jtalere, plus 10 andre helt element?re fejl af samme skuffe)
Kan Kim Schumacher-musik g? gennem internettet?
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

GeorgeVedel skrev:(n?r mange i dag ikke v?rds?tter f.eks. Shubert
er det oftest fordi man ikke er klar over
at det er musik, der under ingen omst?ndigheder kan g? gennem h?jtalere, plus 10 andre helt element?re fejl af samme skuffe)
Den forst?r jeg ikke.
Kan Kim Schumacher-musik g? gennem internettet?
Tjae det fungerer da fint p? min peer-to-peer server ;)

-Mikkel
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Indlæg af Vedel »

Mange ved ikke, at Mozart m.fl. slet ikke kan h?res gennem h?jtalere.
(kun selve instrumenterne kan levere lyden/varen)


Morale:
Man b?r ikke anvende gr?spurve som kanonkugler.
Besvar