Hvad kostede spoleb?nd dengang?

Debat om Kim Schumachers radioudsendelser

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Hvad kostede spoleb?nd dengang?

Indlæg af tjornov »

Det st?r ? vores beskrivelse af de to KS-cd'er Peer Kaae lavede. Jeg har h?rt Henrik Milling sige de i radioen. Kim Schumachers radioudsendelser blev ikke gemt, idet b?ndene skulle genbruges.

Jeg har bare s? sv?rt ved at fatte det. Hvad kostede et almindeligt spoleb?nd dengang? Bytter folk ikke rundt p? dette forhold og s? det, at alle udsendelserne med Ingrid og Lillebro, optaget p? rasende dyre videob?nd i starten af 70'erne, blev slettet med samme begrundelse.

Mvh S?ren Tj?rnov
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Re: Hvad kostede spoleb?nd dengang?

Indlæg af Vedel »

Kim Schumachers radioudsendelser blev ikke gemt, idet b?ndene skulle genbruges.
De bruger ?konomisk n?dvendighed som en undskyldning.
Faktum er, at i starten var der slet ingen af de ledende i DR, der kunne f? ?je p? det bevaringsv?rdige i udsendelserne.
Man bevarede nemlig det, som man sk?nnede havde blivende interesse.
*
Men gemte kim ikke selv alle udsendelserne? Ved man hvor de er nu?
Han havde i hvert fald den udsendelse, som jeg bad ham om at f? en kopi af. En udsendelse, som DR allerede p? dette tidspunkt ikke havde mere.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Hvad kostede spoleb?nd dengang?

Indlæg af MikkelBreiler »

GeorgeVedel skrev:
Kim Schumachers radioudsendelser blev ikke gemt, idet b?ndene skulle genbruges.
De bruger ?konomisk n?dvendighed som en undskyldning.
Faktum er, at i starten var der slet ingen af de ledende i DR, der kunne f? ?je p? det bevaringsv?rdige i udsendelserne.
Man bevarede nemlig det, som man sk?nnede havde blivende interesse.
*
Men gemte kim ikke selv alle udsendelserne? Ved man hvor de er nu?
Han havde i hvert fald den udsendelse, som jeg bad ham om at f? en kopi af. En udsendelse, som DR allerede p? dette tidspunkt ikke havde mere.
Hvilken var det om man m? sp?rge?

-Mikkel
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Hvad kostede spoleb?nd dengang?

Indlæg af MikkelBreiler »

tjornov skrev:Det st?r ? vores beskrivelse af de to KS-cd'er Peer Kaae lavede. Jeg har h?rt Henrik Milling sige de i radioen. Kim Schumachers radioudsendelser blev ikke gemt, idet b?ndene skulle genbruges.

Jeg har bare s? sv?rt ved at fatte det. Hvad kostede et almindeligt spoleb?nd dengang? Bytter folk ikke rundt p? dette forhold og s? det, at alle udsendelserne med Ingrid og Lillebro, optaget p? rasende dyre videob?nd i starten af 70'erne, blev slettet med samme begrundelse.

Mvh S?ren Tj?rnov
For at tage det nemmeste f?rst, prisen p? et normalt spoleb?nd.
High Fire ApS, 5672 Broby avertede i 1981-1983 i Hifi-Elektronik b?de med kassette og spoleb?nd. Det var TDK og Maxell de f?rte og Maxell lavede p? det tidspunkt stadigt spoleb?nd medens TDK var ved at stoppe produktionen af dem, og derfor er det blot Maxell som er representant for "almindelige" spoleb?nd.

1981 juni:
Maxell UDXL 35-90 7'' (18cm) 77 kroner.
Maxell UDXL 35-180 7'' (26cm) 189 kroner.

1982 sep:
Maxell UDXL 35-90 7'' (18cm) 85 kroner.
Maxell UDXL 35-180 7'' (26cm) ej oplyst.

1983 juni:
Maxell UDXL 35-90 7'' (18cm) 85 kroner.
Maxell UDXL 35-180 7'' (26cm) 210 kroner.

Og s?dan for lige at runde b?ndene af er her priserne for TDK og Maxell kassetteb?nd i juni 1983:
(alle c90)
Maxell XLII - 27 kroner.
Maxell XLI-S - 33 kroner.
Maxell XLII-S - 35 kroner.
TDK AD - 22 kroner.
TDK AD-X - 30 kroner.
TDK SA - 29 kroner.
TDK SA-X - 39 kroner.
TDK MA - 50 kroner.
TDK MA-R - 77 kroner.

Det som ikke er nemt er det fabrikat og b?ndtyper som DR benytter.
DR benyttede for eksempel AGFA PER 528 og BASF LGR (blandt LGR 40) til radio brug samt BASF PES 26 til logging i TV-Byen.
Hvad de har kostet ved jeg ikke men da DR ikke k?ber et styk af gangen s? er prisen ogs? en anden.
De har m?ske k?bt 1000-2000 b?nd af gangen. Lad os sige at mod en listepris p? 210 med 10.5'' (26cm) box og metal spole s? f?r de bulk pakning med plastik hub (selve navet med b?nd p? uden sideflader) til interview brug og med flanger (siderne p? spolen) til mastering.
Priserne vil v?re umulige for mig at gisne om. Derer ogs? tale om specielle b?nd til specielle maskiner, idet for eksempel s? skal en Nagra interview b?ndoptager bruge en special formulering af jernoxiden og da maskinerne oftest er p? 7'' max s? er det sm? l?ngder i ikke helt store kvantum idet b?ndene til en vis del genbruges.

Udskiftning er der n?r et b?nd p? 7'' dvs med 30 minutters lyd p? 38cm/s er splicet over 30 gange. Det er hvad jeg har oplevet som et h?jt snit i de spoler jeg har fra en radio medarbejder.

M?ske Martin Rostb?ll eller Katrine Ring kan huske hvad typer der blev brugt til KS udsendelser (hvorfor har jeg ikke spurgt dem om det?)

-Mikkel
Brugeravatar
Vedel
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17-05-2006 10:23:55

Re: Hvad kostede spoleb?nd dengang?

Indlæg af Vedel »

MikkelBreiler skrev: Hvilken?
Det var en pop eller studie 8x, som jeg pludseligt blev opm?rksom p? havde v?ret der, og som jeg ikke havde f?et ?je p?. Det var i 1983, 1984 eller 1985. S? er det i hvert fald helt sikkert rigtigt. Et godt g?t vil v?re 1983. Jeg skrev til Schumacher om jeg kunne f? en kopi p? en eller anden m?de, og det er fra hans svar p? dette,

"DR gemmer dem ikke, da de ikke har "blivende v?rdi", og du vil vel ikke have, at jeg skal g?re noget ulovligt???!!!"

at jeg konkluderer, at
1
DR gemte udsendelser som man sk?nnede havde blivende v?rdi, og
2
Kim havde selv udsendelserne.

_________________
Kim Schumacher.......manden der ser ud til lige at være faldet ned fra en bryllupskage.
Besvar