Breiler, benytter du stadig de bl?lige covers fra Protected?

.. alt andet, der ikke hører under nogle af ovenstående kategorier.

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
SLL
Indlæg: 619
Tilmeldt: 12-07-2003 01:54:20
Geografisk sted: Haslev
Kontakt:

Breiler, benytter du stadig de bl?lige covers fra Protected?

Indlæg af SLL »

Hey,

Og laver du stadig din egen mixture af demineraliseret vand + Isopropanol alcohol til rensning af dine plader?

Jeg mangler nemlig stadig LP covers, samt noget ordentlig rensev?ske til pladerne. Jeg fik aldrig bestil noget som helst, og var ikke helt vild med Isopropanol p? pladerne. Jeg har nemlig l?st, at v?sken ?del?kker vinyl overfladen, men aner ikke om det er korrekt?

Men jeg har efterh?nden en hundrede plader som skal renses.

Nogen af jer andre her, som har fundet noget super godt rensemiddel til vinylerne?

SLL
Dreaming of the good old Kim Schumacher days, and the 80s italo/house/dance stuff
------------------------------------------------
http://www.myspace.com/sllremixessallyshapiro
http://myspace.com/sllkefrens
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Breiler, benytter du stadig de bl?lige covers fra Protec

Indlæg af MikkelBreiler »

SLL skrev:Hey,

Og laver du stadig din egen mixture af demineraliseret vand + Isopropanol alcohol til rensning af dine plader?
Nej jeg har i mange ?r brugt husholdningssprit i den lille lysebl? plastikflaske med gult patentl?g.
Men jeg benytter nu enten det, eller
Jeg mangler nemlig stadig LP covers, samt noget ordentlig rensev?ske til pladerne. Jeg fik aldrig bestil noget som helst, og var ikke helt vild med Isopropanol p? pladerne. Jeg har nemlig l?st, at v?sken ?del?kker vinyl overfladen, men aner ikke om det er korrekt?
Det er muligt, jeg har aldrig pr?vet med isopropylalkohol, jeg plejer at benytte det til tonehoveder og andet s?som forplader p? lydudstyr, men der er jeg g?et over til Ronsonol. (lighter benzin). En dunk koster 10 (set i Tiger butikkerne) og cirka 15 kroner p? loppemarkederne (ihvertfald heromkring).
Men jeg har efterh?nden en hundrede plader som skal renses.

Det er mange. pr?v med noget almindeligt vand med et sv?t opvaskemiddel og en bl?d opvaskeb?rste. Brug et rent kar, og en rentgjort b?rste. skur bl?dt og ikke p? tv?rs af rillen. Ikke for l?nge.
Er der meget snavs s? tag den v?rste side og bl?d den op i vand f?rst og smid den ikarret og se om det l?sninger sig.
skyl under rindende vand, lunkent er ok. Brug et rent h?ndkl?lde til at DUPPE vandet af. og lad den t?rre, har du et tallerken stavi hvor pladen kan hvile p? LABELEN s? er den hjemme.
Huske at skifte inderposen efter du har brugt tid p? at vaske pladen.
Og smid kun pladen i inderposen efter den er t?rret godt. Eventuelt stil pladerne til t?rre i k?kkenet det er det mindst st?vfyldte rum i huset n?stefter badev?relset.
Natten over er ok, s? l?nge du ikke koger noget i k?kkenet. Supper, vand eller andet.

-Mikkel
SLL
Indlæg: 619
Tilmeldt: 12-07-2003 01:54:20
Geografisk sted: Haslev
Kontakt:

Indlæg af SLL »

Jeg er ikke ret glad for hjemmelavet rens. Det med vand, "jeg g?r udfra du mener destileret vand", et par dr?ber opvaskemiddel til afsp?nding og s? en eller anden form for rense tils?tning, f.eks. isopropanol ell. m?ske det du benytter, det er den generelle hjemmeformel. S? med det helt rigtige blandingsforhold m? det virke :)

Men jeg tror ogs? det med aft?rringen er meget vigtigt. M?ske specielt hvad med bruger til at t?rre med. Selv havde jeg t?nkt p? de dersens mikrofiber klude. M?ske en klud som ikke danner statisk statisk elek.

Men ja, jeg husker mine de gamle fors?gsdage med alverdens slags rensemidler. V?rst var AM's discskin tror jeg det hed. En slags tapetklister, som blev smurt p? pladerne, som s? skulle t?rre. Derefter skulle man rive hinden af, hvilke var noget af det mest besv?rlige og det v?rste produkt jeg nogenside har pr?vet. Men ogs? det bl? AM's standard rensemiddel, som stadig s?lges i dag, det er heller ikke godt. Det efterlader mere knas og skidt i pladerillen end s? meget andet. S? er hjemmel?sningen med vand m.m. nok bedre :)

Det forkromede l?sning er en pladerensemaskine m. vakum. Men du skal stadig ha' en god mixture formel, ellers du'r det ikke.

Men Mikkel, tak endnu engang for r?det med blandingen. Jeg napper sku nok en gammel d?rlig plade til fors?g.

SLL
Dreaming of the good old Kim Schumacher days, and the 80s italo/house/dance stuff
------------------------------------------------
http://www.myspace.com/sllremixessallyshapiro
http://myspace.com/sllkefrens
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

SLL skrev:Jeg er ikke ret glad for hjemmelavet rens. Det med vand, "jeg g?r udfra du mener destileret vand", et par dr?ber opvaskemiddel til afsp?nding og s? en eller anden form for rense tils?tning, f.eks. isopropanol ell. m?ske det du benytter, det er den generelle hjemmeformel. S? med det helt rigtige blandingsforhold m? det virke :)

Men jeg tror ogs? det med aft?rringen er meget vigtigt. M?ske specielt hvad med bruger til at t?rre med. Selv havde jeg t?nkt p? de dersens mikrofiber klude. M?ske en klud som ikke danner statisk statisk elek.

Men ja, jeg husker mine de gamle fors?gsdage med alverdens slags rensemidler. V?rst var AM's discskin tror jeg det hed. En slags tapetklister, som blev smurt p? pladerne, som s? skulle t?rre. Derefter skulle man rive hinden af, hvilke var noget af det mest besv?rlige og det v?rste produkt jeg nogenside har pr?vet. Men ogs? det bl? AM's standard rensemiddel, som stadig s?lges i dag, det er heller ikke godt. Det efterlader mere knas og skidt i pladerillen end s? meget andet. S? er hjemmel?sningen med vand m.m. nok bedre :)

Det forkromede l?sning er en pladerensemaskine m. vakum. Men du skal stadig ha' en god mixture formel, ellers du'r det ikke.

Men Mikkel, tak endnu engang for r?det med blandingen. Jeg napper sku nok en gammel d?rlig plade til fors?g.
Gamle plader som er p? vej ud er gode til tests.

Jeg benytter ikke destileret vand, blot det med maser af kalk i hanen, vores i Ballerup er MEGET kalkfldt, s? derfor dupper jeg det af bagefter, og benytter sulfo/opvaskes?be b?de af den grund men ogs? for vandet afsp?ndingspunkt som er for stort til at komme ned i rillerne ordentligt og binde nsavs hvis ikke det er bl?dgjort af s?ben, det er det den er til for normalt. Jeg aner ikke hvor man f?r destilleret vand eller hvad det koster, men de f? gange hvor husholdningssprit / Ronsonol ikke kan klare det s? er det ok med sulfo. Og en sj?lden gang er det noget som er lagt p? pladen ved et uheld, fx maling klatter eller andet ukendt, s? er det Fl?ggers Fluren 37 grundrens, ufortyndet - og i meget kort tid med b?rste, og derefter rindende vand. Begge dele med gummihandsker, Fluren 37 er skrappe sager.

Alkohol uanset form benytter jeg ikke til plast overflader udover dem i b?ndoptagere. S? jeg tils?tter ikke noget i vand+s?be blandingen. Dengang jeg begyndte at k?be meget snavsede plader, fortrinsvist hos marskandisere s? benyttede jeg alle mulige blandinger, jo mere kompliceret (jo flere rensemidler) des bedre mente jeg. men idag er det KISS. (Keep It Simple Stupid.) Det er bedre at benytte f? gennempr?vede v?dsker hvor man kender effekten p? langt sigt, end at bruge alle mulige v?dsker som du ikke kender den samlede effekt af.

-Mikkel
Besvar