Brev fra Uwe Max Jensen

.. alt andet, der ikke hører under nogle af ovenstående kategorier.

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Brev fra Uwe Max Jensen

Indlæg af tjornov »

Har modtaget f?lgende fra Uwe Max Jensen. Ingen yderligere kommentarer fulgte med. Jeg har svaret og spurgt lidt om baggrund osv.

- - -

Er Kim Schumacher det 20. ?rhundreds vigtigste danske kunstner?

Billedkunstneren Jeppe Hein fort?ller i et interview om baggrunden for sin installation ?Usynlig labyrint? p? Statens Museum for Kunst.

Jeppe Heins inspiration til labyrinten er angiveligt barndomsoplevelser, franske barokhaver og ?den sociale orden, der regulerer mennesker i nogle undertrykkende adf?rdsm?nstre?.

Nu er jeg j?vnaldrende med Jeppe Hein, og jeg mener, at inspirationen kommer et helt andet sted fra.

I slutningen af firserne optr?dte disc jockeyen, tv- og radiov?rten, journalisten, filmanmelderen med mere Kim Schumacher med et quiz-program i tv. Programmet hed ?Labyrint?, og vinderen skulle til sidst igennem en usynlig labyrint for at sikre sig hovedpr?mien.

At Jeppe Hein s?ledes har sin inspiration fra et tv-program, han har set i sin barndom, g?r ikke Jeppe Heins v?rk d?rligere. Det er faktisk en interessant detalje ved den nyere kunst, at den approprierer popkulturelle f?nomener i lighed med tressernes klassiske popkunst. Men i den klassiske popkunst var der for mestendels - n?r man ser bort fra Andy Warhols Brillo-boxes - tale om to-dimensionale billeddannelser, der blev udf?rt som maleri.

Den ny kunst, som Jeppe Hein repr?senterer, er langt mere gr?nseoverskridende, og appropriationen er ikke kun f?stnet til fladen eller statiske objekter som Jeff Koons? st?vsugere. Den ny kunst tager alt med sig, og det udvidede kunstbegreb, som Joseph Beuys advokerede for i halvfjerdserne, er omsider blevet en realitet.

Kim Schumacher har ikke haft en plads i dansk kunsthistorie hidtil, men nu er det p? tide, at Km Schumacher skrives ind. Ikke alene har han inspireret Jeppe Hein til ?Usynlig labyrint?. Kim Schumacher er ogs? manden bag et endnu mere kendt v?rk. Marco Evaristtis blender-installation ?Helena?. Her sv?mmer en fisk fredfyldt rundt i en blender, hvis publikum ikke forstyrrer roen. Kim Schumacher brugte - lang tid f?r Marco Evaristti - en tilsvarende opstilling med en fisk i en blender i et af sine tv-programmer i firserne.

Kim Schumacher har ogs? v?ret en udvikler af det talte og skrevne sprog som talende disc jockey og skrivende journalist og filmanmelder. Det ville v?re en oplagt opgave for en nysgerrig litterat at opspore forbindelseslinjerne mellem nutidens rappere og Kim Schumachers historiske forl?g.

Mest kunstnerisk pr?cis var Kim Schumacher m?ske som overs?tter af amerikanske film.

Jeg husker s?rligt udtrykket ?r?vbanan? fra Bruce Willis-filmen ?Die Hard?.

Kim Schumacher var i levende live et ren?ssancemenneske, hvis d?d knytter an til det mandefald, som de kunstneriske milj?er oplevede i slutningen af firserne og begyndelsen af halvfemserne, da AIDS stadig var en d?delig sygdom.
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Hej S?ren

Jeg har selv skrevet teksten. Den var i Weekendavisen som l?serbrev noget besk?ret.

Vh uwe max jensen

--------------------------------------------------------------------------------

Fra: S?ren Tj?rnov [mailto:soren@tjornov.dk]
Sendt: 16. juli 2006 20:58
Til: Uwe Max Jensen
Emne: Re: tekst

Hej Uwe, og tak for teksten. Er det en du selv har forfattet for nylig i forbindelse med en udstilling af Jeppe Hein, har du sakset den et sted fra eller hvad er sammenh?ngen.
'Jeg ved godt, det har været en hård dag i skolen med timer i sugemærkning og metalsløjd.. '.
Besvar