arkivering

Debat om Kim Schumachers radioudsendelser

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
pelean
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27-04-2005 20:15:57
Geografisk sted: aalborg

arkivering

Indlæg af pelean »

...bes?gt dette site et par gange og ja, er gammel fan. De fleste kan vel som jeg blive helt nostalgisk over de eftermiddage i 80'erne hvor man kl. 15.05 havde fingeren hvilende nerv?st p? rec-knappen, for at f? et rent take.

Ligger stadig inde med b?nd fra 86' og 88, og sp?rgsm?let omkring en mere langtidsholdbar digitalisering har meldt sig fra tid til anden...

Er der overhovedet nogle erfaringer med at b?nd s? at sige skulle slettes...som jeg s? i et andet indl?g, er br?ndte cd'er ikke s? holdbare altid.

Hilsen Peter
SLL
Indlæg: 619
Tilmeldt: 12-07-2003 01:54:20
Geografisk sted: Haslev
Kontakt:

Indlæg af SLL »

S? l?nge du opbevare dine b?nd, cd'er, vinyler p? den rigtigt m?de - s? holder de utrolig langt tid. Ogs? som du, har jeg 20 ?rige gamle normal, crome, metal b?nd ligende, som ikke fejler en disse.

Jeg tror det er v?rre med den svingende kvalitet p? CD medier, hvis man har t?nkt sig at opbevarer langtids data p? dette medie. Man sagde jo ogs? om CD'er, at de var meget mere holdbare end b?nd, vinyler - da cd'erne kom frem i 80'eren. Problemet er nu bare, at CD'er skal pudses , plejes og passes for at lyde godt, og ikke hakke alt for meget i CD afspilleren. Dog bruger jeg stadig CD/DVD'er til 95% af hvad jeg gemmer. Dertil kommer en lille smule DAT b?nd. Mine b?nd, vinyler sk?ner jeg s? meget som muligt for afspilning. S? hellere overspille dem og lytte til en billig kopi :-)

Det siges, at kvalitets CD'er kan holde i mere end 100 ?r. Jeg er t?t p? og tro det samme om b?nd, hvis de opbevares ved korrekt fugtighed og ikke uds?ttes for lys.

SLL
Dreaming of the good old Kim Schumacher days, and the 80s italo/house/dance stuff
------------------------------------------------
http://www.myspace.com/sllremixessallyshapiro
http://myspace.com/sllkefrens
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

SLL skrev:S? l?nge du opbevare dine b?nd, cd'er, vinyler p? den rigtigt m?de - s? holder de utrolig langt tid. Ogs? som du, har jeg 20 ?rige gamle normal, crome, metal b?nd ligende, som ikke fejler en disse.
Med til dette h?rer blandt andet, at man en gang hvert ? ?r vender sine b?nd - simpelthen s?tter kassetten p? hovedet. Det g?r/gjorde de ogs? i Radiohuset. Dette for at modvirke en naturlig ion-vandring i magnetbel?gningen. Hvis man blot lader et b?nd st? i den samme stilling ?r efter ?r vil man p? et tidspunkt kunne opfatte en tydelig forskel i diskanten. Diskanten falder simpelthen ned i bunden af b?ndet!

Indr?mmet, det er mange ?r siden, at jeg sidst fik ovenst?ende forklaring, og der er m?ske fejl i enkelte detaljer, men ellers er den god nok.

Mvh S?ren Tj?rnov
Hense
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15-04-2005 23:27:14

Indlæg af Hense »

Ja mine "org" b?nd fra start 80erne funger skam fint stadig men har ikke godt at have ligget p? div lofter - men de vil ryge p? et tidspunkt - m?re og blive afmagnatiseret ligegyldig hvad - selvf?lgelig kan man s? vende dem, putte i vacumposer osv men tiden vil indhente dem.

Men engang over p? cder betyder man kan kopiere dem igen igen, over p? det medie som nu er standard p? givent tidspunkt - pt cdrom og dvd for mit vedkommende - uden lydtab !! - dvs netop bevare for eftertiden.

Har selv nogle af de f?rste cdmedier man kunne f? i dk fra start 90erne - funger stadig fint - men hvis der var noget vigtig p? s? havde jeg da backuppet dem forl?ngst - og ja mine nydigitaliserede KS indspilninger skal netop v?rnes om og kopieres om rimelig tit - af selvsamme grunde.
Og ja har netop lavet 2 stk s?t af alle mine optagelser - den ene til hyggebrug - den andet i en luftt?t plastpose og s? kan der laves kopier igen igen n?r man har tid lyst eller er ved at v?re paranoid over at det ka
ryge men sover meget mere roligt nu, netop fordi man ikke beh?ver at t?nke p? analoge medie og afspiller der passer,virker osv - de er digitaliseret .
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Har du en liste over dine optagelser/udsendelser?

Mvh S?ren Tj?rnov
Hense
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15-04-2005 23:27:14

Indlæg af Hense »

Hej Tj?rnov

Er som n?vnt ikke helt f?rdig endnu, men det hj?lper - der er s?rme mange b?nd, har ogs? fra kammersjuk der var s? smart ikke at skrive datoer p? sine - hvilket g?r denne info p? denne geniale side er guld v?rd for os - og nej har ikke st?dt p? uoverenstemmelser mht data og datoer endnu da, og vil da henvende mig hvis der er noget der r smuttet.

Det prim?re form?l for mit vedkommende er netop bevarelse og ikke en komplet liste, tror dog af fra sidst 84 til og med 86 er listen faktisk fyldt op - 87 er ogs? ganske godt med - hvilket netop er de ?r hvor der var fuld fart p? KS.

Mvh Hense og endnu engang tak.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

Hense skrev:med 86 er listen faktisk fyldt op - 87 er ogs? ganske godt med - hvilket netop er de ?r hvor der var fuld fart p? KS.

Mvh Hense og endnu engang tak.
Interviewet i B?rneradio i februar 1987 er det noget du har bevaret?

Det er en af de ging vi ved findes men som vi endnu ikke har haft mulighed for at fremskaffe.

Mikkel
Hense
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15-04-2005 23:27:14

Indlæg af Hense »

Desv?rre - h?rte det dengang mindes jeg svagt, og h?rte jo ikke b?rneradio mere ;), var jo 15-16 ?r, men netop pga han var annonceret skulle det da dyrkes - men det var netop interview - gik udelukkende efter KS som DJ - synes det da var hyggeligt at se manden p? tv og h?re ham snakke om film osv, men brugte ikke b?nd kapicitet p? det - og som den skoledreng man nu engang var - r?g der faktisk en del p? den konto, ville jo helst have over p? kvalib?nd.
Og hvem skulle tro man dengang skulle blive spurgt efter en optagelse i ?r 2005 - ja selv 1999 l?d jo s? underligt langt ude i fremtiden ;)

S? ja mangler selv de tidlige optagelser - 82-midt 84, det v?rste er at jeg har haft dem, eller iv?rtilf?lde mange af dem ! - men r?get pga monooptagelse og det blev indspillet p? gamle zxspectrum datab?nd i ringe ringe kvali s? de blev cuttet . men pt har jeg rigeligt at rode med og er kun lykkelig over at skulle n?rh?re og bevare.

F?sda- og Nyt?rsmix84, Atjuumixet (160784) st?r personligt for mig som det bedste og lige der hvor KS virkelig var totalt t?ndt.
Frankie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16-04-2005 10:50:49

Indlæg af Frankie »

Hense skrev: S? ja mangler selv de tidlige optagelser - 82-midt 84, det v?rste er at jeg har haft dem, eller iv?rtilf?lde mange af dem ! - men r?get pga monooptagelse og det blev indspillet p? gamle zxspectrum datab?nd i ringe ringe kvali s? de blev cuttet . men pt har jeg rigeligt at rode med og er kun lykkelig over at skulle n?rh?re og bevare.
Ahhh, gode gamle ZX Spectrum :)
Frankie
Hense
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15-04-2005 23:27:14

Indlæg af Hense »

Hej Frankie

Bem?rk Offtopic for sarte ?jne : Ja spectrummen h?rte jo tiden til, men har faktisk min st?ende p? reol, dog er str?mforsygning r?get for l?ngst, ved siden af ens monster af en pc, bare for at holde en distance eller en netop en linie, der er jo begge bare avancerede br?dristere/v?rkt?jer.
Men det er skam ganske muligt at bruge en Specen p? pceren og f? fat i datidens spil, der for de fleste vedkommende er abondonware dvs ingen copyrigts p? mere - via en emulator som sagtens kan dwl derude p? det store net. Nostalgi og ja de fleste programmer fra dengang holde ikke meter og er bedst bevaret i ens hukommelse.

Men s? er det godt man kan smide Skomageren p? anl?gget og finde ud af at det netop holder. N? m? videre i mit arbejde med at bevare ens gamle optagelser.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Jeg har ogs? min Speccy st?ende p? hylden ved siden af mig. Den virkede fint sidst jeg havde den t?ndt. Men det er godt nok ogs? mange ?r siden. Det sker l?bende, at der er folk der skriver til mig for at sp?rge om jeg har en god ide til hvor den kan k?be en - om den virker eller ej er for det meste ligegyldigt - folk bruger alligevel alle de mange gode emulatorer nu om dage. Jeg henviser dem gerne til eBay i UK.

Lavde i ?vrigt http://www.tjornov.dk/spectrum/ i slutningen af 90'erne. Og fjernede linket til alle spillene (http://www.tjornov.dk/spectrum/spil/) for nogle ?r siden. Den der med abondonware holder nemlig ikke l?ngere. S?dan var det for blot 5 ?r siden, hvor alt l? frit til download p? fx http://www.worldofspectrum.org/. Det g?r det ikke mere. Der er kommet stor opm?rksomhed omkring de gamle spil og rettighederne til dem. Der er pludselig penge i retro og at lave konsoller med gamle, originale spil.

Mvh S?ren Tj?rnov
Brugeravatar
tom
Site Admin
Indlæg: 238
Tilmeldt: 04-06-2003 16:18:40
Geografisk sted: Aalborg, Denmark
Kontakt:

Indlæg af tom »

De gode gamle spil udkommer i en lind str?m til mobiltelefonerne i dag; jeg blev noget overrasket da jeg opdagede Jet Pac - original grafik og jeg ved ikke hvad - p? en Nokia 7650.

Det var pludseligt sv?rt at koncentrere sig om at arbejde ... :-)

Min Spectrum d?de en grufuld og pinefuld d?d allere i *suk* 1985 - Rom'en br?ndte af. F?rst i 1987 fik jeg liv i dyret igen, men tastaturet d?de kort efter, og min Spectrum endte - hulk - blandt affaldet under en flytning i 90'erne. I?vrigt sammen med andre glov?rdige klenodier: min ZX81, Laser 200 og Spectrummens storebror: QL'en - hvor kunne jeg dog g?re det ....

Tilbage har jeg kun et par Amigaer (A500 + A1000) og en 64'er. Til geng?ld virker de alle sammen den dag i dag.
/Tom.
Hense
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15-04-2005 23:27:14

Indlæg af Hense »

hehe - der var sku en fed tid - og fedt at se en lille bem?rkning netop v?kker minder og har betydning for nogle selv 20 ?r senere og sjovt at se paraleller her.

Det er faktisk stadig muligt at finde games derude p? nettet til netop Zxspectrum, og har alts? ikke tjekket det juridske men synes netop folk holder af den og har det stadig som en lille hoppy, s? de uploades til stadighed - fik dwl flere end jeg havde liggende i hin dage og det er var ikke sm?ting - foretrak altid Sinclair ogs? selvom c64eren fik taget over og k?bte alt for sent en c128er med 1571 havel?ge til - kostede en bondeg?rd og 3 mdr senere var Amigaen klar og jeg blev sur - og gik pc vejen istedet for. Men tror ikke 8 bit grafik med underlige karakterer og 1 kanals lyd kan undeholde ungdommen af idag, men forhulen da der gik timer med den lille sorte med regnbuen - og jeg kunne skisme skrive hurtig kode p? en absurt m?de ;)
Husker at det kostede mig 1000 kr at opgradere fra 16 KILObyte til 48 kb ram p? Specen- for samme bel?b i dag kan man f? i n?rheden af 1.5 gigabyte i en sindsyg hastighed man ikke turde dr?mme om dengang.

Kan I huske det billede hvor Skomageren rodede pjattede med nogle underlige keyboards og "k?mpe" sk?rme ? - vel nede i DR depot. Havde det h?ngende fremme en del ?r.
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

tom skrev:Tilbage har jeg kun et par Amigaer (A500 + A1000) og en 64'er. Til geng?ld virker de alle sammen den dag i dag.
Jeg har nogle A500 og een A590 harddisk. Samt nogle josticks. Derudover har jeg nogle floppydrev til VIC20/C64/C128. Jeg har en 1570/71, 1540/41 og 1541C.

Jeg mener jeg har en SuperMario Nintendospilmodul liggende, har aldrig spillet det da jeg ikke har hw.

Jeg har en defekt A500 til reservedele hvis nogen mangler noget. Samt en komplet extern 3.5'' floppy med original emballage.

Mikkel
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

tom skrev:Tilbage har jeg kun et par Amigaer (A500 + A1000) og en 64'er. Til geng?ld virker de alle sammen den dag i dag.
Jeg har nogle A500 og een A590 harddisk. Samt nogle joysticks. Derudover har jeg nogle floppydrev til VIC20/C64/C128. Jeg har en 1570/71, 1540/41 og 1541C.

Jeg mener jeg har en SuperMario Nintendospilmodul liggende, har aldrig spillet det da jeg ikke har hw.

Jeg har en defekt A500 til reservedele hvis nogen mangler noget. Samt en komplet extern 3.5'' floppy med original emballage.

Mikkel
Besvar