Historier, billeder og lign.

.. alt andet, der ikke hører under nogle af ovenstående kategorier.

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
Brugeravatar
Erling Larsen
Indlæg: 65
Tilmeldt: 25-08-2003 22:50:23
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Historier, billeder og lign.

Indlæg af Erling Larsen »

Hejsa og rart at v?re tilbage.
Det er desv?rre l?nge siden jeg har v?ret fast inde p? siden, men det er bestemt ikke mangel p? interesse, men mangel p? tid, for generelt bruger jeg ikke under 1-2 timer n?r jeg sidder og l?ser indl?g, lister og speaks.
Jeg m? indr?mme at jeg har savnet at l?se jeres bidrag med det ene og det andet, for det er godt nok en sp?ndende viden som mange af jer l?gger for dagen.
Men nu er det netop jeres viden som g?r, at jeg lige poster denne her, da jeg godt kunne bruge noget hj?lp fra nogle af jer med st?rre livserfaring og / eller st?rre musikalsk baggrundsviden.
I de sidste par ?r, har jeg syslet med et st?rre projekt, som for diskoteks-, radio- og klubscenen, vel nok mest kan sammenlignes med kimschumacher.dk, da det er en faktuel oplysningsbase, krydret med billeder og andet materiale.
Det er slet og ret et museum for alt hvad der har r?rt sig i lille Danmark inden for mobildiskoteker over lokalradioer til undergrundsklubber. Og vi taler om hele perioden, helt tilbage til hvor en start kan dokumenteres og frem (Materialet skal v?re mindst 5 ?r gammelt for at komme med).
"Museet" vil i f?rste omgang best? af en virtuel samling, som kan ses p? den kommende hjemmeside. Dog er der store planer om et fysisk sted til fremvisning, i det samlingen ogs? rummer st?rre m?ngder udstyr, lys, lyd, plakater, videooptagelser, flyers og meget meget mere.
At lave en samling kronologisk korrekt og samtidig udfylde huller, ved enkelte p? denne side godt hvad kan indeb?re af tid og besv?r og netop derfor kunne jeg godt bruge lidt k?rkommen hj?lp fra nogle af jer, som m?tte v?re interesseret.
Da siden i meget stor udstr?kning netop vil omhandle 80erne, er i jo ikke de helt forkerte at sp?rge :-)
Det som jeg gerne vil bede om hj?lp til er f?lgende:
Hvis i har noget materiale liggende, herunder billeder, flyers og, ja, hvad som helst som kunne t?nkes at have interesse for ovenn?vnte, s? h?rer jeg meget gerne fra jer. Jeg er helt p? det rene med, at mange ?nsker at beholde deres ting og det jeg fisker efter er ogs? blot affotografering, indscanninger og lign., s?fremt man ikke ?nsker at donere originalt materiale.
Men mindst lige s? vigtigt er det, hvis nogle ligger inde med informationer om klubmilj?et, musikforretninger, radiostationer osv, fra tidligere perioder (Igen mere end 5 ?r siden). Jeg ved at op til flere af jer har haft virke som deejays, musikere og lign. i de sidste ?rtier. I m? helt sikkert kunne en masse historier. Alle bidrag vil naturligvis blive fuldt krediteret, med mindre man ikke selv ?nsker det.
P? nuv?rende tidspunkt er der allerede etableret kontakt til en del af datidens profiler og der kommer konstant nyt materiale til samlingen, men jeg h?ber inderligt, at ogs? i ville synes det kunne v?re interessant at have et "opslagsv?rk" omkring hele radio og musikkulturen i Danmark.
Jeg vil allerede nu g?re opm?rksom p?, at n?r det kommer til Kim Schumacher, hvem vi jo heller ikke kommer uden om, s? vil det slet ikke komme op i den klasse som denne side er, for denne side er ganske enkelt enest?ende p? det punkt og jeg vil blot komme ind p? manden i mindre grad, da vi ellers aldrig nogensinde vil blive f?rdige. Der vil der i mod komme en henvisning til kimschumacher.dk, hvor interesserede kan s?ge mere og dybereg?ende information.
Hvis du mener at du kan v?re til hj?lp, s? h?rer jeg gerne fra dig og husk at ingen bidrag er for sm?, for det er detaljerne som s?tter prikken over i?et.
P? forh?nd mange tak.

Med venlig hilsen

Erling Larsen
Brugeravatar
tom
Site Admin
Indlæg: 238
Tilmeldt: 04-06-2003 16:18:40
Geografisk sted: Aalborg, Denmark
Kontakt:

Indlæg af tom »

Rent DJ m?ssigt kan jeg n?ppe v?re til megen hj?lp for projektet, men jeg synes alligevel det lyder ret sp?ndende.

For nogen tid siden - vistnok til et KS-tr?f hos Mikkel - havnede i langt ude p? en tangent (som vi s? oftest g?r) om hvad der skulle ske n?r KimSchumacher.Dk blev f?rdigt. (F?rdigt?? Nevermind...)
?n af id?erne der kom op var www.christianflagstad.dk - en komplet biografi med Hej P3, Fanfare og hvad han ellers lavede i 80erne.

Nej, det var ikke et seri?st forslag, men lige pr?cist ham og et par andre n?vnev?rdige fra den tid (Al Jones, Andrew Jensen og Katrine Ring) repr?senterer ogs? en speciel epoke i DR's historie. Overhovedet ikke at sammenligne med Kim Schumacher, men blot n?vnev?rdige. Og s? vover jeg den p?stand at der i dag findes massere af Hej-P3 udsendelser p? gamle kassetteb?nd rungt omkring.

?h ja... nu er det ikke helt d?n slags DJ's du t?nker p? - jeg fik blot lige lyst til at n?vne det :-)
/Tom.
Brugeravatar
Erling Larsen
Indlæg: 65
Tilmeldt: 25-08-2003 22:50:23
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Tak Tom

Indlæg af Erling Larsen »

Hej Tom, og tak for dit svar.

Du skriver at det ikke er den slags DJs jeg leder efter, men jo, det er alt som p? den ene eller den anden m?de har givet deres bidrag til branchen. Om det er pladeproducere eller roadies er for s? vidt ligegyldigt og det er ikke kun indsn?vret til Danmark.
Jeg er meget opm?rksom p? de navne du har n?vnt og Katrine Ring er allerede p? listen over personer som skal kontaktes.
I ?vrigt lige lidt off topic kan jeg n?vne, at der kommer et nyt sted p? frederiksberg, hvor der bla. vil blive lagt v?gt p? 80er, electro og tidl. pop perioder. Det lyder bestemt ikke uinteressant.

N?, jeg vender lige tilbage p? et andet tidspunkt, for ville som bare lige reflektere p? dit svar Tom.

Ha? det !

Mvh Erling
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Historier, billeder og lign.

Indlæg af MikkelBreiler »

Erling Larsen skrev:I de sidste par ?r, har jeg syslet med et st?rre projekt, som for diskoteks-, radio- og klubscenen, vel nok mest kan sammenlignes med kimschumacher.dk, da det er en faktuel oplysningsbase, krydret med billeder og andet materiale.
...Dog er der store planer om et fysisk sted til fremvisning, i det samlingen ogs? rummer st?rre m?ngder udstyr, lys, lyd, plakater, videooptagelser, flyers og meget meget mere.
...Hvis i har noget materiale liggende, herunder billeder, flyers og, ja, hvad som helst som kunne t?nkes at have interesse for ovenn?vnte, s? h?rer jeg meget gerne fra jer. Jeg er helt p? det rene med, at mange ?nsker at beholde deres ting og det jeg fisker efter er ogs? blot affotografering, indscanninger og lign., s?fremt man ikke ?nsker at donere originalt materiale.
Jeg har nogle 10.5'' spoleb?nd fra Lyngby Lokal Radio med original materiale som du kan f? ved afhentning. Det er spole og ?sker som er brugt til radiofoni, de indeholder originalmateriale som blev udsendt i 1988/1989. Mere originalt lokalradio bliver det n?ppe.
Et af b?ndende indeholder anden del af to udsendelser, et portr?t af Cliff Richard. Jeg kan stille afspilleudstyr til r?dighed - fra Lyngby Lokal Radio s?gar ;) - men jeg g?r ud fra at mp3 af b?ndindhold vil v?re d?kkende til museumsbrug. Idet der er tale om originalb?nd fra Lyngby Lokal Radios egenproduktion b?r du kunne servere lydbidder til museumsg?ster uden problemer.
De andre b?nd indeholder interviews og liveoptagelser med nogle udenlandske bands, ligeledes egenproduktion fra Lyngby Lokal Radio.

Klubmilj?et ved Templet i Lyngby kunne t?nkes at give kontakt til folk som m?tte have noget kultur fra 80erne liggende. Ikke at sige det rammer plet men i det milj? kan det ikke v?re forkert at sp?rge.

-breiler
Brugeravatar
Erling Larsen
Indlæg: 65
Tilmeldt: 25-08-2003 22:50:23
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Indlæg af Erling Larsen »

Hej Breiler !

Det lyder rigtig interessant. Det vil jeg gerne takke ja til.
Jeg havde et par kammerater i gymnasietiden som spillede p? Radio Lyngby. Det var netop i perioden omkring 88-89 :-)
Det materiale som du ligger inde med der, er is?r interessant, fordi det er uhyre sv?rt at finde netop disse ting i dag. Mange af disse ting er jo desv?rre g?et tabt for l?ngst.

Med venlig hilsen

Erling Larsen
HenningGrebo
Indlæg: 305
Tilmeldt: 09-06-2004 14:40:23
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af HenningGrebo »

Hvis ikke Breiler ligger inde med det s? er der ingen der har det.... :lol:
Brugeravatar
MikkelBreiler
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 07-06-2003 00:20:11
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af MikkelBreiler »

HenningGrebo skrev:Hvis ikke Breiler ligger inde med det s? er der ingen der har det.... :lol:
For hvis ikke jeg g?r er der ingen der gider ;)

Jeg har ogs? nogle optagelser fra Niver?d lokalradio (Kokkedal/Niv?/Rungsted omr?det) p? 104.7MHz, Mange spredt p? cassetteb?nd. Men jeg har ogs? en udsendelse af Number One showet med Peter Bang (Vang?) fra 19. juni 1989 gemt som backup p? spoleb?nd, igennem Danmarks Radios tvafdeling i TV-byen p? et af deres backup b?nd - det er jo godt nok et underligt sted at f? et b?nd og finde en s?dan lokalradiooptagelse, men der er omkring 90 minutter og datoen er pr?cist d 19. juni 1989.
B?ndet 1600 meter langt og udsendelsen ligger i venstre kanal p? 19cm/s (to-spors optagelse).

Underligt.

-breiler
Soren Grebo
Indlæg: 486
Tilmeldt: 01-11-2003 12:45:29
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Soren Grebo »

Hej erling.
Det er godt nok et stort projekt du er g?et i gang med. imponerede at du har mod p? opgaven.
Jeg kom til at t?nke p? en sjov ting som jeg har liggende.
I min tid som Fona ekspedient kom jeg p? et videocamerakursus, hvor vi skulle l?re noget om redigering. det foregik p? blaupunkts hovedkontor og vi skulle s? ud og filme noget materiale i "marken". Der endte vi p? Ballerup Lokalradio, hvor vi filmede deres lokaler, en direkte udsendelse med en quiz, hele deres pladesamling samt deres lydstudie og der er samlet 19 minutter. originalb?ndet er et VHS-Compact og optagelsen er fra et sted mellem 1985 og 87. du er velkommen til at f? kopiere b?ndet. skriv til sgrebo@hotmail.com
mvh s?ren Grebo.
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af tjornov »

Hej Erling. Det er et rigtig interessant projekt, som du er g?et i gang med det. Og nok ogs? noget af et livstidsprojekt ;-)

Jeg kan nok bidrage med lidt. Jeg tr?kker lige et par skuffer ud i kommoden til venstre for mig. Jo, der ligger alle mine kassetteb?nd. Nummer 97-157 er fra post-KS-perioden og er optagelser fra diverse lokalradioer.

Jeg interesserede mig i det hele taget meget for lokalradio i slutningen af 80?erne. Sendetilladelserne var ganske restriktive, og mange lokalradioer sendte kun nogle f? timer om ugen. Jeg kan huske, at jeg vedligeholdt en oversigt over alle de radioer, som jeg kunne tage fra mit v?relse hos mine for?ldre. Det h?jeste, jeg kom op p?, var 63 lokalradioer fordelt p? 23 frekvenser. Og s? var det endda kun frekvenser nord og vest, for hvor mine for?ldre boede/bor (midt imellem Kongens Lyngby og Bagsv?rd ? lige ved den S-togsstation, der hedder Steng?rden), som gik ind. S-toget (volden eller ledningerne) blokerede n?sten 100% for signaler inde fra byen.

Efter KS var jeg (som s? mange andre) musikalsk lidt rodl?s. Jeg havde mistet min mentor. Heldigvis fandt jeg nogle nye. De to st?rste var helt sikkert Peter Skovsted og Martin Jensen, der sendte p? Radio Lyngby. Jeg har en hel del b?nd med dem fra 1988-1992. Stadig ganske geniale optagelser. En anden mentor var Littlejam, der spillede p? BNR (Ballerup N?r Radio). Han havde et program, der hed ?Brainstorm?, hvor han spillede h?rd Frankfurt-techno. Ganske fede optagelser ogs?. Meget karismatisk person.

Jeg kan ogs? se, at jeg har enkelte optagelser fra Weekend FM, som f?rst k?rte p? Lyngby-frekvensen (dengang 100 MHz), men senere skiftede til S?ller?d. Radiostationen ?l?? hjemme p? v?relset til en af hovedm?ndene, Jacob Lund (senere The Voice og nu NRJ), som boede i et af h?jhusene i Sorgenfri. Det bedste derfra var helt sikkert Poul og Georgs Show, herunder det faste indslag med T?rkefar. Det var et vanvittigt humoristisk program p? 30 minutter. T?rkefar er stadig kult, og jeg har m?dt andre p? nettet, som har optagelser med ham, og har udvekslet.

P? et tidspunkt anskaffede jeg mig den st?rste FM-antenne, som man kunne k?be hos Antennelageret (http://www.antennelageret.dk) ? et retningsbestemt monster p? 2 x 2,5 meter. S? kunne jeg pludselig tage enkelte stationer ?inde i byen?, herunder The Voice. Stjernen herfra var helt klart Kenneth Bager. Jeg blev ved med at optage hans udsendelser til et stykke op i 90?erne (?94 s? vidt jeg husker). Nogle helt fantastiske b?nd har jeg ogs? herfra.

Sidst skal lige n?vnes Flash-redaktionen aka Plasma DJ Team p? Radio Falcon (Frederiksberg-frekvensen). Dem begyndte jeg at optage, da jeg flyttede p? kollegium. Der blev spillet techno, trance mv. De havde branchens mest syrede jingler og var generelt temmelig geniale. Spiller de endnu. Det gjorde for 2-3 ?r siden. Temmelig h?rdt. Jeg kan ikke huske hvem det er (Michael Parsberg), men han var med der i 10-12 ?r, inden han var bagmanden bag Safri Duo.

Ja, det var lige lidt causeren baseret p? et hurtigt kig ned i et par skuffer. Jeg ved helt sikket, at jeg kun har overspillet 3 b?nd til cd. Jeg m? vist ud og k?be en ny harddisk og s? se at komme i gang ;-)

Du siger bare til, n?r jeg p? en eller anden (struktureret) m?de kan begynde at l?sse tonsvis af detaljer og kuriositeter over p? dig. Og ja, jeg leder stadig efter min frekvensoversigt med 63 stationer p?.

Mvh S?ren Tj?rnov
Brugeravatar
Erling Larsen
Indlæg: 65
Tilmeldt: 25-08-2003 22:50:23
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Det er jo fantastisk

Indlæg af Erling Larsen »

Hejsa

Det er jo helt fantastiske ting i ligger inde med og jeg er mere end interesseret i det materiale i har. Det er jo helt utroligt at der er nogen som ligger inde med de optagelser endnu.

Jeg har haft uhyrligt travlt den forgangne uge, men jeg kontakter jer alle i l?bet af denne uge, s? vi kan finde ud af hvordan vi griber tingene an. Det er jo lidt af en opgave. Jeg synes det er rigtig sjovt at der er optagelser af Peter Skovsted og Martin Jensen :-)
Peter Skovsted var jeg i byen med til Coma festen for nyligt og Martin Jensen spillede jeg mobildiskotek med i gymnasietiden. Og ja, vores k?re ven Little Jam (RIP) har jeg haft mange gode stunder med i halvfemserne, hvor vi trykkede den af p? Krasnapolsky i K?benhavn, s? uha, jeg gl?der mig meget til at h?re disse ting igen, det er jo ikke blot radioklenodier, men ogs? et personligt flashback :D

Jeg takker jer allesammen for indsatsen

Med venlig hilsen

Erling Larsen
tjornov
Site Admin
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 21-06-2003 17:49:55
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Re: Det er jo fantastisk

Indlæg af tjornov »

Erling Larsen skrev: Peter Skovsted var jeg i byen med til Coma festen for nyligt og Martin Jensen spillede jeg mobildiskotek med i gymnasietiden.
Har du viden om hvorvidt nogen af dem stadig er 'radioaktive'?

Mvh S?ren Tj?rnov
Besvar