Server-opdatering, part II

Nyheder og information fra www.kimschumacher.dk

Redaktør: www.kimschumacher.dk

Besvar
Brugeravatar
tom
Site Admin
Indlæg: 238
Tilmeldt: 04-06-2003 16:18:40
Geografisk sted: Aalborg, Denmark
Kontakt:

Server-opdatering, part II

Indlæg af tom »

Som annonceret forleden gik jeg igang med en st?rre server-opdatering. Denne gang mente jeg at jeg havde garderet mig hele vejen igennem - men hovmod st?r for fald, og opdateringen gik absolut ikke som ventet.

F?rste del var at f? en reserve-server op at k?re. Det havde jeg arbejdet i lang tid p?, s?ledes at jeg vidste at alt ville k?re p? en fungerende (men langsommere) server. Selve dette skifte fra den rigtige server til reserve-serveren skete uden problemer - s? alt var klappet og klart.

L?rdag aften begyndte jeg s? den h?rde formattering af selve serveren. Jeg vidste at dette ville tage lang tid, da jeg ville skifte hele operativsystemet ud, og foretage en del n?dvendige strukturelle ?ndringer i?vrigt, s? det var ikke planlagt at den "rigtige" server skulle g? live igen f?rend i n?ste weekend.

S?ndag eftermiddag kommer jeg s? hjem fra julegaveindk?b, og konstateret blot at reserve-serveren spytter disk IO-fejlbeskedder ud i ?t v?k ... argh!!!! Den rigtige webserver er installeret med en kun halvt fungerende Debian, og kan ikke blot tage over - og s? var gode dyr r?dne.
Jeg havde umiddelbart to valg: at f? Debian til at k?re eller at starte helt forfra med Redhat 9.0. N?dtvungent valgte jeg den sidste l?sning - jeg havde store problemer med at lave virtuelle ip-adresser i Debian, s? jeg ans? det ikke realistisk at f? serveren op lige med det samme.

I er nu vidne til ny rekord i Linux-installation og re-etablering af et kompliceret website: installation af Linux + MySql, kompilering af Apache og Php samt indl?sning af 117 backups og ops?tning af netv?rk p? tre s?lle timer.

Jeg er ked af at reserve-serveren kollapsede - det var bestemt ikke "planlagt" :evil: :evil: - jeg mangler stadigv?k at f? mine ?vrige websites til at k?re, men det m? jeg kigge p? i morgen. N?ja - mailserveren virker for?vrigt heller ikke, s? hvis I skriver til mig s? svarer jeg pt ikke :-(

... men lidt gode nyheder er der da ogs?. nu blev serveren da opdateret med nyeste version af "R?dh?tte", Apache, MySQL og PHP (selvom jeg nu helst ville v?re skiftet over til Debian - det bliver en anden gang)
/Tom.
Besvar